Vad händer med Frankrike?

Jag har alltid tänkt att det är litet kaxigare i Frankrike. Att det finns litet mer civilkurage än i Sverige. Tycker mig ha märkt det under de fyra perioder jag bott där, i mitt andra hemland. Och när jag är där och jobbar. Om inte fransmännen får som de vill så protesterar de: Släpper in hundra grisar på jordbruksministerns gård, eller strejkar tills regeringen ändrar sig. Och som en röd tråd löper Frihet, Jämlikhet, Broderskap.

Eller?

Nu sprids en film på nätet där franska poliser släpar bort en kvinna i burka. De sliter i hennes kläder och tvingar in henne i en bil. Syftet? Burkaförbudet skall verkställas. Det är helt obegripligt att den franska polisen lägger resurser på detta. Det är otroligt få kvinnor som bär burka i Frankrike. Så få att de knappt finns. Så få att de rimligen inte borde störa.

När jag var i Paris och jobbade, senast i juni, såg jag exempel på vad franska polisen inte gör. De ingriper inte när det sitter människor och tigger, med små barn i famnen. De människor som sitter med nedsövda barn i famnen och tigger, de är desperata. Ingen kan döma dem. Åtminstone inte utan att först fråga vad det är som gör att de hamnat där, i den mest utsatta situation man kan vara. Men poliserna går förbi. Och vi andra går också förbi. Vi skiter i FN:s barnkonvention. Vi tittar år ett annat håll.

Det blåser hårda vindar i Frankrike. Nu river man fler romska läger, utan att ge varje människa den rätt hon har att få sin sak prövad. Den franska borgerliga medelklassen talar om romer på samma sätt som de talade om judar under mellankrigstiden.

Jag hoppas att alla de fransmän som fortfarande anser att Frihet, Jämlikhet och Systerskap äger sin giltighet skall göra sig hörda så att de överröstar sin intolerante president. Sarkozy tror att upploppen i London beror på att slöddret inte hålls i schack. Han fattar inte att det är politik. Han fattar inte att det som händer i London nu var det som hände i Paris förorter 2005.

Var finns de goda krafterna?

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

