Fältstudier

En seriös forskare på Institutionen på franska, italienska och klassiska språk måste naturligtvis delta i exkursioner på fältet. Därför ägnar jag veckan som kommer åt att vandra mellan Florens och Siena, en mil om dagen. Mina kollegor på universitetet har möjligen synpunkter på att jag går rakt genom Chianti utan att dricka en droppe vin. Men jag försäkrar att jag kommer att njuta ändå: Av tryffel, bistecca fiorentina, olivolja, cavolo nero, solen och allt vackert. Man får se upp så att man inte drabbas, som lord Byron, av en estetisk överdos: Han blev så utmattad av allt som var vackert i Florens att han fick läggas in på sjukhus. Där kan man snacka om i-landsproblem.

Men mest av allt kommer jag att njuta av att få ha min make för mig själv en vecka.

Och tack, Pappa och Farmor, för att ni håller fortet medan vi laddar batterierna!

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fältstudier

  1. Bodil skriver:

    Grattis till er båda!
    Det låter helt fantastiskt!

Kommentera

