Ljusmanifestation för narkotikans offer

Vilket pris är en människa beredd att betala? Det undrar jag när jag ser en sönderhyllad svensk kändis flina under en intervju och säga ”jag älskar kola”. Så bra då, kan man ju tänka. Det är väl hans ensak. Men jag undrar om han skulle älska att låta sina barn jobba några veckor i centralamerika som knarkkurirer, så att hans kokain så småningom kan hamna på Stureplan som det ska.

Jag brukar alltid hävda att alkohol inte är en moralfråga. Men knark tycker jag är en moralfråga: Eftersom det är olagligt, eftersom det ödelägger allt runtomkring sig och eftersom det faktiskt går att göra något åt problemet, om fler skulle våga göra det till en moralfråga. Om fler sönderhyllade kändisar i västvärlden kunde ställa sig upp och säga att det går hyfsat bra att leva ett liv utan den där skiten. Och att barn i centralamerika skulle kunna få ägna sig åt något annat än narkotikakriget.

Varje år, den 1 november, arrangerar IOGT-NTO tillsammans med ett flertal andra organisationer en ljusmanifestation för att minnas de 300 människor som varje år dör till följd av sitt narkotikamissbruk och för att stödja de anhöriga som drabbas.

I Göteborg tänds ljusen i Brunnsparken klockan 17.30.

I Stockholm börjar ljusmanifestationen vid Sergels torg klockan 17.00.

Runt om i landet arrangeras liknande arrangemang på ett flertal orter.

Se IOGT-NTO:s hemsida för mer information.

 

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

