Får IOGT-NTO krama Systembolaget?

Det skall jag få diskutera ikväll när Sektor3, tankesmedjan för det civila samhället, arrangerar After Work på temat

Organisationers partnerskap med företag – ett socialt ansvar?

Förväntningarna på och viljan hos företag att arbeta medvetet med att ta socialt ansvar (CSR) ökar. Många vänder sig till ideella organisationer eller andra aktörer i det civila samhället för att inleda samarbeten. Samtidigt efterfrågar organisationerna motsvarande partnerskap,  av ekonomiska och strategiska skäl.

De nya relationerna väcker frågor både hos företagen och organisationerna. Sektor3 bjuder tillsammans med Worldtalk in till afterwork och ett samtal med företrädare från företag och organisationer som har egen erfarenhet av samarbete. Var går gränsen mellan ideellt och företagande? Vilka former för partnerskap finns? När riskerar en ideell organisation förlora sin själ för ett ekonomiskt bidrag? Och kan ett företag få samarbetet att generera långsiktigt värde?

Medverkande:

Mariann Eriksson, Marknadschef på Världsnaturfonden
Anna Carlstedt, Förbundsordförande på IOGT-NTO
Simon Flato, Grundare av Sustainergies
Sofia Hagman, CSR-ansvarig Sverige på Trygg Hansa
Didrik von Seth, Sitter i styrelsen för bl.a. Travelnet och Sembo.

Anmälan till Sektor3 är obligatorisk.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Får IOGT-NTO krama Systembolaget?

  1. Anders Landström skriver:

    Anna
    Ser fram emot dina reflektioner på din fråga, Får IOGT-NTO krama Systembolaget? Då DN ( http://www.dn.se/nyheter/sverige/systembolaget-anklagas-for-att-ligga-bakom-polisanmalan ) nu har uppmärlsammat det något oortodoxa och oväntade (eller det kanske är ett sedan länge etablerat?) samarbetet mellan Systembolaget och IOGT-NTO så är väl dessa reflektioner än mer nödvändiga!

    Jag har svårt att just nu se något annat än att IOGT-NTO resonerat enligt tesen, din fiendes ,fiende är din allierade eller snarare ändamålet helgar medlen. Tyvärr framstår väl IOGT-NTOs roll i sammanhanget som patetiskt och svagt. Systembolaget agerar utifrån en marknad och vill begränsa konkurrens. De vill även införa hemeleverans, något som IOGT-NTO kraftigt kritiserat
    Den kritiken samt någon annan framtida kritik mot Systembolaget kommer att eka ihåligt med bakgrund av det tydligen nära samarbetet i detta fall.

    /Anders

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Anders! Stort tack för kloka tankar och synpunkter! När det gäller Systembolaget och IOGT-NTO så har ju vi samarbetat i många år. Det vi alltid måste tänka på är att vi är en idéburen organisation som vill förändra världen, och det är våra 30 000 medlemmar som bestämmer vad vi ska göra. Medan Systembolaget är ett statligt bolag med två uppgifter: att ge god service till kunderna, och att ta ett socialt ansvar. Det gäller att tänka på att vi har helt olika roller. Men det vi möts i är att vi vill hålla de privata vinstintressena borta från detaljhandeln av alkohol: Detta är ju de flesta svenskar överens om, för att så få som möjligt ska drabbas av alkoholens baksidor. Det är naturligt att IOGT-NTO och Systembolaget byter information, eftersom vi båda har stora kunskaper om forskning, vad som fungerar och inte med mera. Jag respekterar självklart din åsikt om att vi är patetiska och svaga. Men själv är jag som ordförande mycket stolt över att vi som ideell organsiation får så mycket utrymme i media, eftersom vi betraktas som trovärdiga. Jag är också stolt över att flera tusen nya medlemmar strömmar till IOGT-NTO varje år, att vi är ett av Sveriges 10 snabbast klättrande varumärken och framför allt är jag stolt över all fin verksamhet vi har över hela landet, som verkligen gör skillnad för människor. Varje dag. Är du nyfiken på vad vi gör just nu, så spana gärna in vår Vit Jul-kampanj på vitjul.se Genom den ser vi bland annat till att massor av barn som har det tufft hemma kan få en bättre jul.
      Tack för bra diskussion och varma hälsningar
      Anna Carlstedt

  2. Ping: Att begära någons huvud på ett fat | Aqua vitae – Magnus Reuterdahls vinblogg

  3. Anders Landström skriver:

    Anna

    Tack för ditt svar. Med kommentaren att IOGT-NTO framstår i detta sammanhang som patetiska och svaga avses naturligtvis det faktum att ni samarbetar med ett företag som har ett tydligt intresse av sin egen position på marknaden. Ett företag som fått allt mer kritik för att de i strid med de principer som gäller kring statlig opionsbildning sysslar med just det. Att de även samarbetar med (eller utnyttjar vilken är min synpunkt) IOGT-NTO för denna opionsbildning drabbar nog i slutändan mest organisationen IOGT-NTO, inte Systembolaget.

    Jag är medveten, som jag skrivit kommentarer om i blogginlägget http://vinotinto.wordpress.com/2011/11/19/att-begara-nagons-huvud-pa-ett-fat/ att IOGT-NTO har ett nära samarbete med Systembolaget och där ligger svagheten. IOGT-NTOs kritik kommer bli mindre trovärdig med den typen av samarbete som nu börja skönjas. Systembolaget driver en tydlig linje där sortimentet allt mer strömlinjeformas, andelen vin som säljs i Bag in Box ökar hela tiden samt det finns ett tydligt beroendeförhållande till allt fler importörer av alkohol (den senaste mutskandalen är väl bara ett exemplet på det).

    Jag är inte nykterist och jag är även en stark motståndare till monopol. Däremot är jag en stark förespråkare för ideella intresseorganisation,er så länge dessa förhåller sig ideella. Här ligger IOGT-NTOs balansgång som enligt min mening ni denna gång ej lyckats med.

    /Anders Landström

    PS. Vore intressant att få dina reflektioner från eventet du bloggade om

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Anders! Jag känner mig riktigt uppiggad av att få föra en diskussion med dig på bra nivå på min blogg! Tack för det. Eventet som jag bloggade om var ju ett After Work som bl a byrån WorldTalk och Tankesmedjan Sektor3 stor bakom. Vi diskuterade just den problematik du tar upp: hur kan ett (statligt) bolag samarbeta med en idéburen organisation? Det är ju våra medlemmar som avgör vad vi ska ägna oss åt, medan det är regeringen och i viss mån riksdagen som avgör vad Systembolaget ska göra. Och jag framhåller alltid att det inte är lätt. Det viktiga är att man inser att vi har HELT olika roller. Och IOGT-NTO tycker att det är bra att vi kommit överens om att det vi skall hålla det privata vinstintresset borta från detaljhandeln av alkohol, eftersom vi vet från forskningen att det håller alkoholkonsumtionen nere och därmed begränsar eländet. Det känns naturligt att vi och Systemet byter kunskap med varandra, eftersom vi besitter mycket fakta på området. Vi tycker ju också att det är bra att Systembolaget utvecklas så att kunderna fortsätter vara nöjda (de har ju högsta nöjd-kund-index i Sverige). Och innebär det hemleverans så får vi ta det på köpet, så att säga. Jag klipper in en sammanfattning av seminariet på WorldTalk nedan, men vill du höra allt jag sa så finns det livestreamat på http://www.worldtalk.se och sektor3.se
      Varma hälsningar
      Anna

      – Enda vägen att gå!
      Så svarade Mariann Eriksson, marknadschef på WWF, när hon fick frågan om samarbete med näringslivet verkligen alltid gynnar organisationens syften. Hon var en av fem som ingick i samtalspanelen för WorldTalk den 16 november. Även övriga panelmedlemmar var positiva till partnerskap – men panelen och publiken pekade också på en del utmaningar:
      – Att noga välja vem man samarbetar med – inte minst för att varumärket riskerar skadas om endera part hamnar i blåsväder.
      – Att bygga relationer som skapar ett långsiktigt värde – istället för tillfällig ekonomisk vinning (för NGOn) eller snabb pr-effekt (för företaget).
      – Att NGOn har en tryggad ekonomi även utan företagssamarbete – dvs att man har tillräckligt med “FUCK YOU-pengar” för att avbryta samarbetet om det behövs.
      – Att idéburen sektor och näringsliv har olika roller i samhället och följer olika spelregler.

      Deltagare i panelen var förutom Mariann Eriksson på WWF även Didrik von Seth, styrelseledamot i bl a Travelnet och Sembo, Anna Carlstedt på IOGT-NTO, Simon Flato på Sustainergies och Andreas Carlsson, riksdagsledamot för KD och inhoppare för Sofia Hagman på Trygg-Hansa som i sista stund blivit sjuk.

      Kvällens moderator var Hanna Hallin på tankesmedjan Sektor 3. Och platsen? The Hub!

      Missade du WorldTalk? Håll koll på http://www.worldtalk.se

  4. Ping: Tankar om samarbeten och brist på argument | Kommunikation och organisering

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s