”Det lyser ett ljus i mörkret. Och mörkret har inte övervunnit det”.

Jag har ännu ingen aning om hur jag skall ha det med det här med religioner. Vet inte hur jag skall förhålla mig. Jag kanske får ordning på det där innan livet är slut.

Men jag söker mig gärna till kyrkor, av olika slag, och tänder ljus. Och det är vi ju många som gör. När vi tänder ett ljus delar vi en handling som utförts av människor överallt i tusentals år. Ett tänt ljus i fönstret har stått för solidaritet, frihetslängtan, stillhet, kärlek, längtan. I alla kulturer och i alla tider.

Idag tände jag ett ljus för en människa som är så nära och ändå alldeles för långt borta.

Det grekiska ordet för advent betyder inte bara ankomst, som det gör på latin. Det betyder närvaro också. Det tycker jag är fint.

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

