Nils Kohl till minne

Idag begravs Nils Kohl, en dansk god vän och kollega. Han var aktiv inom danska IOGT under många år, och hade ett långt missbruk bakom sig. Han var en av dem som brann för att våra organisationer skulle tillbaka till våra rötter, och verkligen låta våra egna erfarenheter av alkoholens baksidor få ta plats: Som en styrka och som en resurs. Nils och jag var inte alltid överens. Vi hade många häftiga diskussioner på resor och på märkliga kursgårdar i olika avlägsna hörn av Norden. Men han var en fin människa som alltid gav mig så mycket, även när vi tyckte olika.

Nils var en passionerad amatöregyptolog, och han hade en imponerande samling material som han skulle beforska när han blev gammal. Nu hann han inte bli tillräckligt gammal, och han fattas oss. En humanist färre i världen. Han intresserade sig mycket för min forskning och tyckte om när jag pratade franska för honom.

Därför skall han få, som avsked från mig, Sinnesrobönen på franska: La prière de la sérénité. Han brukade avsluta sina brev till mig med den, fast på danska. Och jag brukade avsluta mina med att skriva det egyptiska tecknet för liv. Det tyckte han om.

Mon Dieu,
Donnez-moi la sérénité
D’accepter
Les choses que je ne puis changer,
Le courage
De changer les choses que je peux,
Et la sagesse
D’en connaître la différence

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nils Kohl till minne

  1. Det var fine minneord, Anna, om en god kamerat og ildsjel.

  2. monica ståhl skriver:

    Trés bien, Anna

Kommentera

