Vad betyder ”en God Jul”?

För många betyder det att samlas, och att vila. För andra skulle en God Jul betyda att slippa vara ensam. I serien Bamse går Nina Kanin till Krösus Sork och ber att få låna pengar till en julgran. Det är inte bara i seriernas värld så’nt behövs.

För nästan en halv miljon barn i Sverige skulle en God Jul betyda en vit jul, det vill säga en jul där de vuxna skippar alkoholen. För mina barn blir det här sjätte julen utan mormor, eftersom hon förlorade kampen mot flaskan 2005.

För mig är en God Jul att min barn har det bra. Och att vakna och ha fått ett sms från mannen i mitt liv, eftersom vi inte kan vara på samma ställe på julafton i år.

Och en God Jul är att veta att jag och R skall åka upp till Pappa i Sollefteå på Annandagen, där det råder frid och ro och granarna (och varför inte även grannarna) tyngs av snö. Pappa har renoverat sparken, så jag och R skall leta upp bra backar med mycket is. Och ta oss till Kristinas köksbord. Och slåss med Pappa och Inger om fjärrkontrollen eftersom det är alldeles för mycket skidskytte och formel 1 på TV. Hela tiden.

För mig är julens hjältar alla som som gör något för att det skall bli lite bättre för någon annan. Som förbundsordförande för IOGT-NTO och som ordförande för paraplyorganisationen Forum för Frivilligt Socialt Arbete vill jag tacka alla våra medlemmar från djupet av mitt hjärta, på alla språk jag kan (dock något färre än de sex miljoner språk som diplomatdroiden C3PO i Star Wars behärskar). Vi har så många medlemmar som gör skillnad för andra, varje dag. Ingen kan göra allt. Men alla kan göra något.

Så här i juletider gör våra medlemmar och volontärer underbara insatser över hela landet.

En aktivitet i raden, som här får utgöra ett exempel på allt som görs och som berör både IOGT-NTO, andra bra föreningar och Forums verksamhet Volontärbyrån är ”institutionen” Nykter Ungdom i Göteborg. I fyrtio år har man på julafton erbjudit ett annorlunda – och bättre! – julfirande för alla som inte vill sitta instängda hemma utan fira tillsammans: Nykter Ungdom bjuder in alla till julfest i Folkets Hus, med mat och underhållning. Och antalet volontärer som vill göra en insats bara växer.

För alla som kämpar för att ge sina närmaste en Vit Jul, för alla som inte riktigt vet vem som är ”närmast”, för alla som gör en medmänniska glad idag.

För min familj, i mycket vid bemärkelse.

Och, i sann Monty Python-anda: För riddaren som försöker ta sig hem lagom till jul från sitt korståg, men som fastnat i leran; har en drake hängandes i benet; har en sur grå häst som heter Malheureux; tyvärr underskattade The Killer Rabbit; bara hittar ett härbärge i Damaskus som har saffran i brödet och som har en vapenbroder som tycker ni kan ta båten istället: Lugn. Till nästa jul är du säkert hemma.

GOD JUL på er ALLA.

Jag tar risken och hoppas att Lundell tycker det är ok att låna ut några julrader till sin favorit-nykterist-tant även i år:       Snart kommer änglarna att landa.

Kom närmare, kom hit intill, kom slå dej ner, säj att du vill. Nu faller snön uti den svarta natt. Nu sover barn i nattens ro, fördrömda i sin egen tro, om livet som en hägrande skatt. Du och jag ska vaka tills vi glömmer, att skatten är en dröm som barnen drömmer, som vi fördömer.

Glöm djävulskap och stingslighet, glöm allt jag gjort av elakhet. Jag älskar dej så innerligt. För du och jag har sett en del, och känner till varandras fel: Vi lever i vår egen hemlighet. Kom öppna dej, snart är julen över: Sitt närmare, för du är allt jag vill och behöver.

Snart kommer änglarna att landa. Snart står morgonen i brand. Törs jag säja att vi har varandra? Törs du lägga kinden i min hand?

Vi är människor och det är märkligt, och kanske svårt och omöjligt ibland. Var inte rädd för det som är verkligt. Fred och lugn inatt i mänskoland.

Fred och lugn inatt i mänskoland.  

 

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Vad betyder ”en God Jul”?

  1. Michael skriver:

    Kan du inte använda ett pseudonym istället för att bara skriva R? Förstör den röda tråden totalt och är allmän dålig praxis.

  2. jonke88 skriver:

    Tak för den fina texten
    En god jul för någon kan betyder slutet för den negativa självbilden som ständigt behöver droga sig i olika former för att stå ut med sig själv. Enda sättet att skapa en plattform för barn om en vit jul ligger i händerna på alla vuxnas ansvar. Ta ditt ansvar nu http://jonke88.wordpress.com Ansvaret ligger i att börja skapa en annan start och plattform för alla barn som kommer till livet. Uppenbarligen kan inte var 5:e barns föräldrar skapa denna trygghet för barnet.

    Nu måste vi alla andra börja angripa detta sjuka tillstånd i samhället med en gemensam samlad kraft och börja utbilda barn och unga som vuxna till att bli så nöjda med sig själva och sin egna självbild att alkohol och droger inte kan vara ett alternativ – när man är nöjd med sig själv kommer aldrig kemikalier vara ett alternativ. Alla andra vägar är bra men i bland är det bra i vägen för det bästa.

    ”Jag är nöjd och upplever lyckan i livet som andra måste dricka sig till för att uppleva. ” Joakim

    Snälla snälla snälla som en viss person sjunger, Ta nu all din makt Anna och börja skapa nya förutsättningar för unga och vuxna under det nya året så att de här var 5:e barnen slipper uppleva detta icke vita helvete varje dag och inte bara under julen. Att bara hålla sig nykter leder inte till någon långvarig styrka och kraft utan utbildning och upplysning är det enda som kan skapa en hållbar plattform i längden. Vilken framtid vill vi ge våra barn? En vit helg eller en sjuk helg ?

    God helg från Joakim Buddaman

Kommentera

