En ovanlig kollega på twitter

http://platform.twitter.com/widgets/hub.1324331373.htmlMycket förväntade jag mig när jag började twittra, men inte att jag skulle få göra det med Strindberg!

På min arbetsplats på Stockholms universitet (Institutionen för franska, italienska och klassiska språk) hyser vi Strindbergsprojektet, vilket vi förstås är extra stolta över i år eftersom det är strindbergsjubileum. Projektet går bland annat ut på att tillsammans med Norstedts ge ut nationalupplagan av Strindbergs samlade verk: Ett gigantiskt arbete, och de flesta av oss som jobbar på institutionen har någon gång haft sleven i den grytan.

Alla känner vi oss alltså mer eller mindre bekanta med August: Han är ”vår”. Därför fick jag förstås lite fjärilar i magen när jag twittrat om att jag legat i soffan och läst Strindberg och fick svar av honom själv, lika ödmjuk som alltid: När jag skrev ”Big fan! Big fan!” svarade Strindberg ”Folkets kärlek är min belöning”.

Nu får jag väl fortsätta twittra med honom eftersom jag har en del synpunkter på hans beteende, men icke desto mindre skrev han förbaskat bra. Bäst gillar jag det han först skrev på franska, som Inferno, Légendes och Jacob Lutte. Att gå omkring i Paris med Strindberg som guide är en märklig upplevelse.

Dagens Nyheter kommenterar fenomenet ”Strindberg på twitter” på följande sätt, efter att DN:s Hanna Fahl också fått göra en twitterintervju med giganten:

August Strindberg har intagit mikrobloggen Twitter, i flera olika inkarnationer.

[…] Han hade gillat Twitter, Facebook, nätdebatter – you name it! Hans egna dagboksanteckningar pendlar mellan högt och lågt, precis som det folk pumpar ut på Twitter i dag.

[…] Den okände man eller kvinna som ligger bakom kontot ”_strindberg” låter sin August uttala sig fritt i en nutida parafras på författaren.

[…] Den fiktive ”_strindberg” själv låter sig intervjuas av DN via Twitter­meddelanden.

Varför twittrar August Strindberg? Är inte de 140 tecknen en begränsning för en konstnärssjäl?

– Begränsningen är en utmaning. Jag anpassar mig till det samhälle som så tydligt har behov av min eld.

Vad tycker du om de andra som twittrar under namnet Strindberg?

– Epigoner! De tar mina gamla texter, återpublicerar utanför kontext och väljer att inte interagera med människor. Att samtala är viktigt!

Återstår att se vad herr Strindberg tycker om att hamna på en blogg, i klorna på en frankofil nykteristtant…

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En ovanlig kollega på twitter

  1. Rolf Dahl skriver:

    Dagens höjdpunkt heter ”Anna har ordet.”

Kommentera

