Lilla Mys glada ilska

Det är mycket nu. Men som alltid kan jag gå till Tove Janssons djupt filosofiska skrifter om den borgerligt bohemiska familjen i dalen för att få vägledning. Som den optimistiskt sakliga Tootikki brukar säga till den brokiga familjen med sammetspäls och svans:

Allt är högst osäkert, och det är just det som lugnar mig.

Det behövs fler My i världen, som Jukka Laajarinne påpekar i den underbart filosofiska Mumin och tillvarons gåta som jag fick av min vän Kristina i somras och som hjälper mig nu. Mys glada ilska är en livsbejakande, inspirerande kraft!

För Lilla My vill jag därför berätta en saga som jag läst för mina söner många gånger.  Jag vet att hon skulle gilla den:  Den är en av Tove Janssons finaste.  Historien ingår i novellsamlingen ”Det osynliga barnet” och börjar såhär:

I slutet av rötmånaden på en torsdag fångade mumintrollet en liten drake i dendär stora gropen med brunt vatten till höger om pappans hängmattsträd. Naturligtvis var det inte hans avsikt att fånga en drake. Han hade bara försökt få tag i några av dedär småkribblorna som for omkring i bottenslammet för att undersöka hur de rörde benen när de simmade och om de verkligen simmade baklänges. Men när han hastigt lyfte upp glasburken fanns det något helt annat i den.

Vid min eviga svans, viskade mumintrollet andaktsfullt. Han höll i burken med båda tassarna och bara stirrade. Draken var inte större än en tändsticksask och den simmade omkring i vattnet med bahagfulla rörelser av de genomskinliga vingarna som var lika vackert formade som fenorna på en guldfisk […]

Den var underbar…

Mumintrollet älskar den lilla draken förbehållslöst, men den i sin tur är bara grym och struntar i Mumin, bränner hål på bordsduken och tokälskar förstås …Snusmumriken, som inte alls bryr sig om den…

Och Lilla My, hon bara njuter av att ha en eldsprutande drake i huset: Det blir roligare så, och draken är lika glad och arg som hon. Med fler My blir världen bättre.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

