Snart, Thåström, snart

Nu, när jag är trött på mej själv och undrar om jag gör rätt saker, och gör saker rätt, och inser att det kommer att vara vinter i flera månader till, sätter jag upp min biljett till Thåströms konsert i februari på skrivbordet så jag ser den.

Och jag andas lite lättare.

Jag tänker på i somras, när jag och C fick uppleva hur Thåström framförde Die Mauer, helt ensam på scen, på Way Out West medan några tusen personer lyssnade och månen gick upp över Slottsskogen i Göteborg. Och jag tänker på min mamma, och på varifrån jag får mitt engagemang. Jag tänker på hennes livsval och på mina egna. Vem gör rätt och vem gör fel?

På nå’t sätt handlar Thåströms låt ”Främling överallt” om henne och varför det blev som det blev. Fast hon inte var man, och inte heller hade en pistol i sin garderob. Men hon hade annat där…

Han rökte röda Commerse utan, hans far hade var’t stins i Laholm. Han skulle visst blivit tandläkare, men han, han hamna’ i armén.

Han hade spelat handboll i Drott en gång han hade en pistol i sin garderob. Han skulle alltid visa upp den för oss ungar när han, när han var full.

Jag undrar vad han längta’ efter,

jag undrar vad han drömde om. Jag undrar om han hade några vänner nånstans, jag såg aldrig nån. Kanske drömde han om medaljerna, dom som han aldrig nånsin fick. Kanske drömde han om att långa tåg skulle ta honom långt långt, långt långt långt bort

Jag hörde honom genom väggen jämt och ständigt, hur han låg och vred sig varje natt.

Om det var allting som han spelat bort eller var han bara, främling överallt. Men det var därför han var så sluten, för han sa aldrig nåt. Eller kanske drömde han bara om att långa tåg skulle ta honom, långt långt bort.

Jag hoppas Thåström vet hur många han hjälper att stå ut. Ända till i februari. Ända tills ljuset kommer.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

