Sjunde himlen under iskall vintersol

Är i Paris och förväntas göra två saker:

1. Sitta hela lördagen i ett bibliotek långt inne i Sorbonnes omoderna och iskalla lokaler och njuta av varje sekund eftersom jag får jobba med kollegor som sannerligen har alla indianer i kanoten när det gäller sin forskning.

2. Föra in ändringar i ett korrektur på 500 sidor. Var inte blyg om du känner att du gärna vill erbjuda dig att komma och göra detta i mitt ställe.

Men ska jag unna mig en stund som turist så blir valet lätt: Jag skall ta mig till Sainte-Chapelle, ett märkligt kapell som ligger dolt inne på Justitiepalatset gård. När solen lyser in genom de många tusen färgade rutorna är det som att befinna sig i ett gigantiskt juvelskrin av glas.

Om helvetet förmodligen är som kassakön till IKEA en lördagseftermiddag, då benjaminfikusen för 49 kronor tappar bladen redan innan man hunnit betala den, ja då måste himlen vara som när man upplever en orgelkonsert i Sainte-Chapelle en eftermiddag när vintersolen silas genom glasmålningarna.

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

