Resejournalister måste sluta romantisera alkohol

Idag släpper nätverket Schyst Resande, där IOGT-NTO-rörelsen ingår, en rapport där man låtit granska ett flertal resetidningar. Man har bland annat tittat på hur journalisterna skriver om alkohol och andra droger och där är resultaten nedslående. Som exempel finns ett reportage i tidningen Vagabond där en journalist gör ett reportage från Irland. Han skriver följande:

”Hinner jag blir det en tur till västra Irland. Där ska jag ta två pint Guiness på en landsbygdspub och köra hyrbilen över heden hem till mitt B&B med Carrick Fergus dånande i bilstereon. Vilken frihetskänsla! Ingen kommer att fnysa åt mitt beteende. Alla dricker och kör. En gång stod jag vid en bardisk och pratade med en irländsk polis. Han drack två pint, som jag, och tog också bilen hem. Om till och med lagens väktare nickar sitt samtycke måste det väl vara okej?”

Hur man ens kan få för sig att försvara att köra bil berusad går bortom mitt förstånd. Hans resonemang verkar vara att om någon annan gör det kan jag med, men du blir ju knappast mindre farlig framför ratten för det. Vi kör inte nyktra för att följa lagen i första hand, vi kör nyktra för att rädda liv och journalistens synsätt i den här texten är helt oacceptabel!

Skärpning tycker vi så IOGT-NTO har idag skickat ut ett pressmeddelande där vi kommenterar Schyst Resandes rapport. Det kan du läsa här

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

