Hultsfred och raggsockar

Är på rätt köl igen efter Hultsfredsfestivalen: vätskebristen avhjälpt, fötterna upptinade, leran borta. Även den på näsan. Har fått en del frågor om vad jag hade där att göra. Är inte jag för gammal för så’nt? Men jag tänker som Marcus Birro: Man är aldrig för gammal eller för ung för punken. Och även om Hultsfred kanske inte är en punkfestival tycker jag han tänker rätt ändå. När det gäller allt möjligt, Jag skulle ju dit för att min fjortonåring skulle kunna kretsa i en lagom vid omloppsbana runt mig, men han kom in på musikkollo så där försvann det alibit. Men goda vänner styrde upp. Erik hyrde röd liten stuga i Lönneberga och Åsa talade om vilka band vi måste se, och så drog vi iväg.

Så fick jag se återuppståndna Cardigans köra hela Gran Turismo-plattan på scen, för första gången höra Nationalteaterns Rockorkester sjunga ”Livet är fest” live och konstatera att hypen kring The Vaccines är berättigad.

Men årets lyckoupplevelse var att upptäcka The Katzenjammers. De är norskor, de spelar hundra instrument var, de tar ingen skit och de är galet underbara. På min ångermanländska dialekt skulle man säga att de är ”ny-shinglade gull-sluringar”. Ja, du fattar. Kolla genast in dem här!  

Dessvärre tycks de inte spela i Sverige den närmaste tiden, men vi planerar för fullt en gruppresa till Dresden för att se dem.

Stugan vi hyrde var värd trippen bara den. Wes Andersons scenograf hade inte kunnat göra det bättre. Eller värre, beroende på hur man ser det. Orientaliska tapeter, blommiga soffor, rutiga fåtöljer, brokiga mattor och blommiga gardiner (i en helt annan färgskala än det övriga).

Men en braskamin fanns det också, och tur var det. Det enda jag saknade för att helgen skulle bli fullkomlig var – förutom min sparringpartner, som också är bra på att värma fötter – ett par raggsockar.

Men de skall med nästa år. Allihopa. Och nu laddar jag om för Urkult, Way out West och Popaganda. Med eller utan alibi. Skall bara köpa en bra festivalbil först också. Vad tror du om den här?

 

 

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Hultsfred och raggsockar

  1. Rolf Dahl skriver:

    Festival eller inte, bilen är ok.

Kommentera

