Alkohol på sjön och i mataffärerna – vem behöver det?

Under veckan som gått har jag varit med och debatterat den ganska färska sjöfyllerilagen i bl a P1 (med Göran Gabrielsson), Radio 1 (med Gert Fylking) och i Svenska Dagbladet (med bl a Ulf Brunnberg). Jag och dessa herrar hade inte riktigt samma åsikt. Sedan förra sommaren får man ha max 0,2 promille i blodet när man skall köra båtar av en viss storlek. Detta tycker många är upprörande. Som Gert Fylking sa: ”Ska jag då inte kunna sitta hemma hos dig och dricka starköl och sen ta båten därifrån”? Gert, jag lovar dig, om du tillbringar en kväll på min balkong behöver du ingen starköl! Sjöfylleridebatten har kallats ”kändisupproret”. Jonas Gardell skrev roligt om det på twitter under veckan där han hävdade att eftersom han var kändis ville han gärna kunna köra helikopter berusad. Och varför inte också operera människor? Ofta hänvisas det till det sk ”båtfolket”, och att det skulle vara de som absolut vill kunna köra båt påverkade av alkohol. Men till min mailkorg strömmar helt andra röster från detta ”båtfolk”. Här är ett exempel, jag citerar:

Hej Anna. Jag har läst ditt inlägg i SVD och lyssnade på debatten idag i P1. Jag har tidigare i år retat upp ”båtfolket” genom att inte dela deras åsikter ( http://www.sittbrunnen.se/debatt ) då jag utan att dela nykterhetrörelsens  värderingar absolut vill se en modern lagstiftning för alkohol på sjön. Sedan kan vi i all oändlig tid diskutera var exakt gränsen ska gå. Extra intressant är att MAIB,www. maib .gov.uk konstaterat att det i England sker ett antal dödsolyckor varje år med fritidsbåtar pga alkoholen och vill ha en skärpning av de nuvarande reglerna. Så en förändring internationellt är säkert på gång. ”Båtfolket” nu med Göran (som annars är en trevlig prick) i spetsen har fått ett otroligt stort utrymme i media så det är bra att även ni fått möjlighet att höras. Och om jag ska tala för oss båtfolk (som är en klar majoritet) som inte delar ”båtfolkets” värderingar så har jag i sommar när jag legat i populära hamnar märkt att de flesta av oss helt accepterar lagen och inte har något problem med att stanna i hamn efter ”kvällsgroggen”, precis som vi alltid gjort.

Sjöpolisen säger att lagen haft en stor förebyggande effekt: Att människor tänker till mycket mer när det gäller alkohol innan de ger sig ut på sjön. Man pratar om hur mycket man behöver dricka, om man kan ta alkoholfritt istället ibland, vem som skall köra och så vidare.

Min egen källa inom polisen, som är grymt kompetent på en rad relevanta områden (båtutflykter, till exempel), skriver i frågan:

…fantastiskt många familjer känner glädje över lagen. Familjer där båtlivet var starkt förknippat med att ”kapten” drog ett par bira innan man la ut från hamn för att sedan ankra bredvid en, för barnen främmande, familj för att fortsätta drickandet. ”kaka-söker-maka-fenomenet” finns även till sjöss. Det sociala arvet går att bryta genom stöd i lagar och förordningar. Statsmakten kan visa rätt och fel och då blir det lättare att stå emot, samt att agera på uppenbarliga felaktigheter.

Det är bra att den här lagen debatteras. Nu i dagarna har också debatten om alkohol i mataffärerna blossat upp eftersom ICA vill ha serveringstillstånd. Det upplägg vi har i Sverige, med ett fantastiskt uppskattat och bra Systembolag som ger god service men håller de privata vinstintressena borta från detaljhandeln, är värt att stå upp för. Och att mataffärer säljer just mat och inte alkohol är också ganska smart. Jag är tacksam över att de flesta svenskar ställer upp på en modell som man vet skyddar alla dem som drabbas av alkoholens baksidor. Därför är jag övertygad om att vi slipper alkohol på ICA.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Alkohol på sjön och i mataffärerna – vem behöver det?

  1. Bra Anna! Fler än du borde debattera och kommentera alkoholpolitiken i allmänhet. Just detta med sjöfylleriet är beklagligt. Det finns familjer som drar sig för att ge sig ut på sjön av just den anledningen. Alkoholen på ICA? Hoppas verkligen vi klarar oss den förutan. Även denna gång! Tycker Ulla-Britt i Fagersta.

  2. Ping: Oj, vad vi rasar! « Organisering, ledarskap & kommunikation

  3. Ola Ljungberg skriver:

    Ledsamt att läsa detta. Så oerhört oseriöst men en självklarhet när alkoholens exorcister utövar sin utdrivning och ideologi över andra människor. Men var är de sakliga argumenten?
    Inser ni inte vilket löjets skimmer ni drar över er själva?
    Att jämföra med helikopter, operationer, sojakorvar, massmord i USA, är det sakliga argument baserade på fakta? Nej. Skulle ni nykterhetstalibaner inte utmåla alkohol som djävulen personifierad i så små mängder som 0,2 promille och se till fakta och helhetsbilden, så vet ni att denna lag är kontraproduktiv. Jag behöver inte ens förklara varför, för ni vet.
    Vilket sjöfylleri talar ni om? Enligt Transportstyrelsen och prof i sjörätt Hugo Tiberg är det inte ens mätbart. Återstår således bara detta:
    De små stegens absolutism, fostring av vuxna ansvarstagande människor med moral-lagar.
    Om ni istället satte ett vällovligt syfte istället för er egen fanatism mot alkohol i så här små mängder som 0,2-promille så skulle ni ha ett uns av trovärdighet. Men nu..
    Men det är bara att notera att nykterhetstalibanerna blundar för fakta, det ökar inte sjösäkerheten, men vad bryr ni er om det så länge er ideologiska fanatism överskuggar allt inkl sunt förnuft och fakta. SVD Ledare skrev nyss ” kändisarna har rätt, 0,2promille är ingen fylla”.
    Men det anser ju ni, säger allt om er. Vad ger er rätt att pådyvla andra er religion/övertygelse likt en sekt?
    Hälsar Ola Ljungberg

  4. Ola Ljungberg skriver:

    ” Gert, jag lovar dig, om du tillbringar en kväll på min balkong behöver du ingen starköl! ”.
    Kan du utveckla detta Anna? är det din skönhet eller utsikten på balkongen som är ”berusande”? Då bör ju den med förbjudas..sakliga argument behövs ju inte.

    • Anna Carlstedt skriver:

      Det kallas humor, Ola. Det är viktigt att ha glimten i ögat i debatten. Tack så mycket för Dina kloka och konstruktiva synpunkter! Varma hälsningar Anna

  5. Ola Ljungberg skriver:

    Tack själv Anna. Uppskattar att du tolkande min text välmenande, för det var det.
    Hjärtliga hälsningar, Ola, som inte förordar fylleri någonstans överhuvudtaget.

  6. Ola Ljungberg skriver:

    Hej igen Anna Jag beklagar å dina vägnar att nykterhetsrörelsen nu i brist på argument tar till ärekränkning och rena personangrepp i media. Därmed decimerades tyvärr förtroende för nykterhetsrörelsen.http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16338021.ab. Ni bör gå ut och ta avstånd, markera. Vulgärretorik är slag under bältet. Hjärtliga hälsningar, Ola

    • Anna Carlstedt skriver:

      MHF är en helt annan organisation än IOGT-NTO. De får själva stå för sina uttalanden. Jag skulle aldrig uttrycka mig som i den artikeln, men tycker inte det känns så konstruktivt att lägga kraften på att fördöma vad som skrivs i kvällspressen.

      • Ola Ljungberg skriver:

        Tyvärr Anna så drar man nykterhetsrörelsen och dess ideologi över en kam, det var det jag kanske var otydligt på.
        Här ser man hur fanatismen mot alkohol gått överstyr, inställningen hos dem som har denna anti-alkohol-fanatism som nu hejar på och framdriver lagar som påminner om sharialagar med ”argument” som är personangrepp och inget annat. Jag inser och köper vad du säger, man igen tillhör jag nog tyvärr en minoritet. Därför bör IOGT offentligt ta avstånd, smittorisk. Hälsar Ola

      • Anna Carlstedt skriver:

        Hej Ola! Jag tror du har fel! Du kanske drar nykterhetsrörelsen över en kam, men det gör inte resten av svenska folket: jag tror nämligen inte vi skulle värva nästa 4000 nya medlemmar och ha så stort genomslag i politik och media om människor i allmänhet trodde att vi var fanatiska. Vi skulle inte heller samarbeta med vinföretag om alkoholfria drycker, gilla systembolaget och driva nattklubbar om vi var just fanatiska. Jag tycker det är jättekul att det nu är supertrendigt att vara nykter, att SvD skriver om nya äppelmustsortimentet som stekhett och att IOGT-NTO får så mycket cred i olika sammanhang. Det är jag stolt över och det ger oss energi att bli ännu bättre. Sen får andra organisationer göra det som de tycker är vettigt!

Kommentera

