En stjärna som är din

Alla hårt prövade som på nära håll följer min 40-årskris har nu andats ut för att de slipper skämmas över alla festivalband som hängt runt min handled i sommar och blivit allt skitigare. Denna sanitära olägenhet har nu avlägsnats medelst en sax. Det har varit väldigt roligt att få hänga (på behörigt avstånd, givetvis) med trettonåringen och hans kompisar på sommarens festivaler. Vi har inte bara delat ett musikintresse utan också samtal om livet och sökandet efter vad som är viktigt och på riktigt.

Det är svårt att säga vad som var bäst, men Thåström på Popaganda i Stockholm var förstås svårslagen. Långt in i årets turné var han och bandet så ruggigt samspelta. Och Thåström hade börjat sjunga igen. När jag såg honom i december och februari pratade han snarare fram sina låtar, som Bob Dylan gjort ibland.

Men nu flög hans röst över Årstaviken, exploderade som ett fyrverkeri  och gjorde oss alla lyckliga.

I morse lyssnade jag på hans femte soloalbum, Skebokvarnsvägen 209. Den kom 2005 men han har kört en hel del från den under turnén. Jag lyssnade särskilt på texten till Stjärna som är din och hoppas att Thåström tycker det är ok att jag delar med mig av den.

Han sjunger för oss alla som har små och stora utmaningar som väntar under hösten. I glädje och sorg:

Du jag vet en hemlighet,
det finns en stjärna man får ta ner.
Det finns en stjärna som är din
och vill du veta en sak till:
När skeppen lägger ut från land
och du ska långt långt bort nånstans
ta den alltid med i din hand
ta den alltid med överallt
Jag önskar dig allt vackert för du är
det bästa som jag vet…

Vad jag önskar att du får
allt det där som du vill åt
Jag önskar seglen tar dig med
till en oupptäckt planet
Ingenting av det här
ingenting av det där
Jag önskar dig allt vackert för du är

Det bästa som jag vet…

Följ med fjärilar och fåglar som du ser
Kasta allting som du inte vill ha med
När vägen går isär och floden blir ett hav
låt din stjärna visa vilken väg du ska

Det bästa som jag vet…

 

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En stjärna som är din

  1. Erik Åke skriver:

    Thåströms text är underbar. Men i Växjö igår såg jag något som gjorde mig lika glad. IOGT:s lokal nere i hamnen. Massor av aktiviteter och massor av människor som njöt av kaffe och glas i solen. Så vackert me symbolen för folkrörelser och nykterhet i den vackraste delen av stan. Underbart.

Kommentera

