Underbart om fransk kultur, levererat av Sveriges roligaste bibliotekarie

I Dagens Nyheter svarar bibliotekariernas okrönta gudinna Jenny Lindh på läsarnas frågor om litteratur. Hennes svar kan pigga upp en gråsten. Veckans fråga lyder:

Hur ska jag göra med franskan? Kära bibliotekarie, min expojkvän har träffat en ny tjej och snart måste jag träffa denna kvinna på en fest. Det hemska är att hon är en riktig tiopoängare med Audrey Tautou-utseende vars intressen är ”fransk litteratur, särskilt Proust”. Själv är jag rågblond och trist och har aldrig läst en fransk bok i hela mitt liv. Vad kan jag göra för att inte framstå som ett troll bredvid detta skogsrå? / Lisen

Och Jenny Lindh svarar (här kommer delar av svaret, läs hela på DN:s sida här):

(Känsliga DN-läsare varnas – språket är bitvis mustigt som hos en fransk rörmokare som inte fått lunch):

Lisen, chérie, från en missunsam rågblond till en annan – mina pormaskars åsikt är att Audrey Tautou borde förbjudas i lag. Du känner ju till gullighetsmassakern ”Amélie från Montmartre”, den avskyvärda filmaffischen där Tautous/Amélies fejs plirar med ekorrögon förvridna av troskyldig naivitet och symboliserar allt jag hittat på att män älskar hos kvinnor: det är som om den oskuldsfulla flickfan har tejpat en mödomshinna runt själva ansiktet, om du förstår vad jag menar.

Din nya buksvägerska (låt inte tankarna skena i väg nu) är dessutom frankofil. Quelle horreur! Om mardrömmar kunde ha mardrömmar vore det detta: ett docksött väsen som citerar Focault.

Och det värsta är att hon gör rätt. Fransk kultur ÄR stiligare än vår, den är Duras och Cixous och Cocteau och Queneau, den är alvlika hångel och filosofisk debatt och Proust är onekligen makalös, åtminstone de fem sidorna jag har läst.

…och jag som har förmånen att arbeta med fantastiska franska varelser på mitt jobb varje dag kan bara bittert hålla med: De är oemotståndliga!

 

 

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

