Förhoppningar inför julen

Folk frågar vad jag önskar mig i julklapp.

Jag vill ha raggsockar som inte sticks.

Men jag önskar också att jag skall räcka till för de människor som litar på mig.

Jag önskar att barnen i flocken skall få uppleva livet som Ulf Lundell sjunger om i Snart kommer änglarna att landa: ”Livet som en hägrande skatt”.

I tisdags var jag på konsert med Ulf Lundell. I år är det 30 år sedan jag såg honom första gången i ishallen i Sollefteå under Kär & Galen-turnén. Lundell är kanske en ganska besvärlig människa. Men vem av oss är inte det? Hans böcker, poesi och konst har följt min flock sedan jag var liten. Som samtidsskildrare är han oslagbar. Och väldigt rolig. Vinter i Paradiset är fantastisk julläsning. Hoppas han inte har nåt emot att jag delar med mig av hans julepos Snart kommer änglarna att landa. Till Pappa som är på väg till Stockholm nu. Till mitt hjärteblod. Till dig min trogna läsare!

Kom närmare, kom hit intill,
kom slå dej ner, säj att du vill!
Nu faller snön uti den svarta natt.
Nu sover barn i nattens ro
fördrömda i sin egen tro
om livet
som en hägrande skatt
Du och jag ska vaka tills vi glömmer
att skatten är en dröm som barnen
drömmer
som vi fördömer…

Glöm djävulskap och stingslighet,
glöm allt jag gjort av elakhet
jag älskar dej så innerligt!
För du och jag har sett en del
och känner till varandras fel
Vi lever i vår egen hemlighet
Kom öppna dej, snart är julen över
Sitt närmare, för du är allt jag vill
och behöver

Snart kommer änglarna att landa
Snart står morgonen i brand
Törs jag säja att vi har varandra?
Törs du lägga kinden i min hand?

Vi är människor och det är märkligt
och kanske svårt och omöjligt ibland
Var inte rädd för det som är verkligt
Fred och lugn inatt i mänskoland

Jag önskar också att alla får fira en Vit Jul i dubbel bemärkelse.

Barn känner obehag och oro när vuxna dricker alkohol. Och inte ”bara” de 385 000 barn växer upp med föräldrar som har ett riskfyllt drickande. Även andra barn berättar att de upplever obehag när vuxna dricker. Kan vi vuxna avstå alkohol under julhelgen? För barnens skull.

Vit Jul är IOGT-NTO-rörelsens kampanj för att få fler att avstå alkohol under julen. Vi arbetar med att sprida budskapet i många kanaler både via social medier och ute i samhället.

Alla barn har rätt till en Vit Jul!

 

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

