Det är inte dags ännu att skrota den 8 mars

Så fort världen blivit jämställd, feministisk och trygg kan vi skrota den 8 mars. Tills dess tycker jag att det är smart att ha en dag när vi alla stannar upp en stund och kollar: Hur långt har vi kommit? Hur långt är det kvar? Finns det något jag kan göra just där jag befinner mig?

(I följande stycke vill jag varna för ett utbrott av anekdotisk evidens). Jag har växt upp med en feministisk pappa och farfar. (Ja, de visste väl inte att det hette så, men de trodde på mäns och kvinnors lika rätt- och skyldigheter och inte bara det: De levde denna idé i praktiken). De var hemma med barnen, de stöttade sina fruars yrkeskarriärer, de gjorde hälften av jobbet hemma och de möjliggjorde för starka kvinnor runt sig: De slog dem inte eller använde härskartekniker utan underlättade och var stolta. Det vore hur coolt som helst om fler fick uppleva det.

Internationella Kvinnodagen uppmärksammas på en massa olika sätt. På Fryshuset i Stockholm arrangerar 8 mars-nätverket (där min organisation IOGT-NTO ingår med en rad andra) och UN Women en heldag där fokus ligger på hur man kan minska våldet mot kvinnor. Det på går mellan 10.30 och 19.30 på Fryshuset.

Det blir seminarier och workshops hela dagen, och en festlig kväll med både minister och spoken word-artister. Det är fri entré och alla är välkomna. Läs mer på 8-mars-hemsidan här.

Twibbon_UN_Women

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

