Svåra namn – underbara bilder. Cartier-Bresson och Corbijn

Om jag skulle skola om mig skulle jag skaffa ett jobb där jag fick skriva en bok och jämföra de båda fotograferna Henri Cartier-Bresson och Anton Corbijn.

Den förre kan vi just nu njuta av på Fotografiska i Stockholm. Den senare släpper en fotobok om artisten Tom Waits den 8 maj.

Deras själar måste vara släkt med varandra, fast tid och rum skiljer dem åt. Henri Cartier-Bresson föddes samma år som min farfar, farmor och mormor (1908). Man brukar säga att det var hann som uppfann fotojournalistiken. Han grundade dessutom, tillsammans med bl a Robert Capa, fotokooperativet Magnum. För mig betyder hans namn bilder av ett magiskt, tidlöst Paris där allt kan hända.

Anton Corbijn föddes 1955 i Holland och har fotograferat stora musiker och musikgrupper. Vad vore omslaget till U2:s Joshua Tree utan Corbijn? Han är känd för att ha en avskalad stil, ofta med väldigt känsloladdade bilder som vi hittat i Vogue och Rolling Stone-magasinen genom åren. Hans film om Joy Division – Control – från 2007 är nog det snyggaste jag sett.

På måndag får jag äntligen gå till Fotografiksa och se över 250 bilder av Cartier-Bresson. Tror att jag kommer att bli stående längst framför den här, möjligen hans mest kända bild, tagen i ett avgörande ögonblick på Place de l’Europe vid Gare Saint Lazare i Paris, 1932:

HenricartierBresson

© Henri Cartier-Bresson / Magnum Photos

80 år senare tar Anton Corbijn den här bilden på en annan av mina stora kärlekar, Tom Waits, musikern som sjunger så fruktansvärt och vackert att det blir lättare att leva:

Tom_Waits_Corbijn

Den 8 maj kommer Corbijns bok om Tom Waits ut. Och just den 8 maj – då Springsteen kommer till Stockholm.

I can hardly wait.

Jag undrar om Cartier-Bresson och Corbijn möttes någon gång?

Deras bilder möts, i alla fall.

Det här inlägget postades i Franska favoriter, Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

