Stereotyper i IOGT-NTO:s kampanj? Absolut! Men VARFÖR?

Vad är det för roligt med skämt om alkohol och sex? Den frågan har ställts av medlemmar och andra under den intensiva starten av IOGT-NTO:s kampanj ”Fyll livet”.
Frågan kommer sig av seriestrippar i Aftonbladet där vi får följa två tecknade karaktärer som hamnar i märkliga situationer för att alkoholen får ta för mycket plats. Reaktionerna har varit starka: Alltifrån ”detta har ingenting med IOGT-NTO att göra” till ”Äntligen! Precis så här är det”.

Det vi som står bakom kampanjen gör är helt enkelt att ihop med tecknaren dela med oss av situationer vi själva iakttagit. Vi och många med oss som går ut ofta vittnar om det lätt blir lite fel när man dricker för mycket och vill kombinera det med exempelvis sex. Det vi har velat göra är att vända oss till en målgrupp av människor mellan 30 och 45 år som dricker mycket alkohol och som kanske på olika sätt står långt ifrån oss idag. Syftet är att få fler svenskar att prata om alkoholnormen: Hur mycket alkohol blir det när vi går ut, när vi dejtar, när vi har sex, när vi firar helgen? Och vad skulle hända om man fyllde livet med annat än alkohol i dessa situationer?

De tecknade figurerna – som dyker upp i Aftonbladet en gång i veckan – utgör bara en promille av kampanjen. De andra 999 delarna görs lokalt av oss alla tillsammans. ”Fyll livet” handlar främst om att göra människor nyfika på IOGT-NTO, om att få fler att tala om alkoholnormen och att få fler att vilja fylla livet med annat än alkohol när vi vill ha guldkant på tillvaron. En viktig del av kampanjen är ”Engagemangsguiden” på nätet där alla medlemmar och andra som vill hänga med oss och göra en insats kan välja hur mycket man vill engagera sig – från några sekunder till resten av livet. Hittills i år har vi värvat långt över 1000 nya medlemmar som är redo att fylla livet!

Det är tydligt att kampanjen hittills både roat och provocerat. Våra seriekaraktärer kommer att utvecklas under det närmaste året. Att visa på en norm utan att befästa den är svårt. Att tala om alkohol och sex med glimten i ögat är också svårt. Kritik som kommit, om att tilltalet är sexistiskt och könsstereotypt, skall tas på allvar. Men samtidigt ligger ofta normerna i betraktarens öga. Jag häpnar när jag hör hur människor tar för givet att olika karaktärer som dyker upp i serien skulle ha ett visst kön, eller vara intresserade av vissa människor eller företeelser trots att detta inte alls framgår. Dessutom måste jag säga att det jag upplever när jag hänger med människor som dricker väldigt mycket, är att det väldigt ofta blir väldigt stereotypt: Vi fastnar i våra könsrollen med hjälp av alkohol. Det är det som kampanjens seriestrippar tar upp, och vill få oss att prata om: Tecknaren skildrar inte hur vi vill att det skall vara, utan det vi faktiskt ofta ser.

Något som är riktigt intressant i alla händelser är att alla talar om kampanjen. Och att trafiken till våra hemsidor fullkomligt exploderat de senaste veckorna. Media sammanfattar det fint när de skriver att kampanjen bottnar i våra allvarliga frågor, men att vi velat hitta annorlunda ingångar just denna gång, rätt eller fel. Jag vill passa på att tacka alla – medlemmar och andra – som på ett konstruktivt sätt debatterar kampanjen och bidrar till att sprida vårt budskap om att fylla livet med fina och roliga saker. Jag är stolt över att vi har en livlig intern debatt och att vi vågar prova nya saker utöver allt bra som redan görs.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s