Särskilda kläder för nyktra?

Häromdagen ville jag vara extra fin i ett sammanhang och tog därför på mig nya favoritplagget: En riktigt snygg och skön T-shirt med ett tryck med glimten i ögat. Tonårssonen kisade mot mig över frukosten och väste ”najs, morsan, en band-t-shirt? Va’ stå’ re? Foo Fighters?
Och jag kunde nöjt replikera: Nej, det står ”Folkbildare”.
Detta för att en cool katt som heter Mathias Öster nyligen har lanserat en nätbutik. Mina blogglänkar krånglar idag med adressen är http://www.soberwithattitude.com
Orsaken till att butiken uppstod var ett behov han såg – jag citerar:
…bland nyktra unga, och ibland inte så unga, som har behov -som många andra – att uttrycka sig en smula mer radikalt, utan att kompromissa på de grundläggande värderingarna inom nykterhetsrörelsen. Mest utmärkande är kanske Straight Edge-arna, men långt ifrån bara de är målgruppen.
Unga nyktra som organiserat sig gör ett utmärkt, demokratiskt arbete, men ibland upplever jag som om att de glömt bort att vara radikala, provokativa, påstridiga, fyndiga och ”arga” (med all rätt arga med tanke på alkoholen och andra drogers konsekvenser för människor). Därav butiken. Ett litet initiativ som förhoppningsvis faller i god jord.
Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Särskilda kläder för nyktra?

  1. Anna R skriver:

    Ojojoj! Snygga! Den med båtringning….

  2. Simon Wimell skriver:

    Länkarna i inlägget har kapsejsat, verkar gå via någon form av Sobernet-länkar?

Kommentera

