Min kärleksaffär med Henrik

Jag skulle knappast rymma med någon annan. Jag skulle förmodligen bara överge sambon om någon av de tecknade pingvinerna i Madagaskar-filmerna dök upp (de är ju så grymt sexigt kompetenta). Eller om Henrik IV av Frankrike knackade på. Fast han har ju varit död i 400 år, så risken är inte så stor. Men min favoritkung är han likafullt. Innan han mördades av en religiös fanatiker mitt i Paris 1610 hann han införa religionsfrihet i Frankrike i en tid då tolerans och humanism var bristvaror. Över tre hundra år innan deklarationen om de mänskliga rättigheterna skrevs under var han dem på spåren.

Jag trodde att det absolut coolaste var när jag fick se Henrik IV:s hjärta (eller den dammiga lilla klump som var kvar av det) i ett silverskrin i katedralen i St Denis för några år sedan. Eller när jag under en utflykt till Fontainebleau-slottet utanför Paris fick se …hans schackspel. Det var det finaste föremål jag någonsin har sett. Hjärtat klappade fortare, och jag föreställde mig hur han satt där under ett mullbärsträd och spelade schack med sin närmaste vän (och finansminister) Sully eller med sin hjärtas dam Gabrielle d’Estrée, för att glömma sina bekymmer. Han oroade sig över religionsmotsättningar, krig, epidemier, hungersnöd…

Men nu har något ännu coolare hänt: De har hittat hans huvud! Det försvann när hans kista plundrades under franska revolutionen. Men för ett tag sedan var det en fransk pensionär som fick för sig att han skulle lämna in ett gammalt kranium han hade i gömmorna (!) till analys. Och det visade sig vara Henrik IV:s huvud.

Nu skall det tillbaka till Katedralen i St Denis. Men för tillfället ligger det i ett bankfack. Hur det kan komma sig? Jo, hertigen av Bourbon, släkt i rakt nedstigande led med Henrik IV och på tur om Frankrike blir ett kungadöme igen, jobbar på bank och föreslog den lösningen…

Om du vill läsa mer om Henrik IV och vad han t ex har att göra med dagens priser på grillad kycklig i Frankrike, så finns min Understreckare i Svenska Dagbladet om honom här.

Vive Henri!

Det här inlägget postades i Franska favoriter. Bokmärk permalänken.

Kommentera

