Maria Larsson vill ha höjd alkoholskatt – men räcker det?

Det drar ihop sig till regeringens budgetförhandlingar på Harpsund.

När KD inför detta höll presskonferens förra veckan gav de oss sina prioriteringar. De talade om sänkt skatt för pensionärer, minskade barngrupper i förskolan och förstärkt stöd till ekonomiskt utsatta barnfamiljer. I ett blogginlägg skrev jag då att de – på presskonferensen –  glömt en fråga som berör några miljoner svenskar och som tidigare varit en av KD:s hjärtefrågor: alkoholpolitiken och den skattehöjning som regeringen lovat.

Jag var också tydlig med att jag hoppades bli motsagd. Och det har jag blivit! KD har hört av sig och noga understrukit att ansvarig minister Maria Larsson (KD) vill att alliansen uppfyller vallöftet att höja alkoholskatten senast 2014, och att frågan därför skall upp i förhandlingarna om höstbudgeten som nu startar.  Man har hävdat att jag att hade fel i mitt inlägg, men jag vidhåller att KD verkligen inte lyfte denna fråga tydligt vid presskonferensen när deras prioriteringar lades fram.

Men bara Maria Larsson ser till att regeringen nu håller vad de lovat är jag givetvis nöjd. Och inte bara jag utan också de miljoner anhöriga i Sverige som vet att en skyddande politik hjälper för att begränsa alkoholskadorna. 

Maria Larsson har varit tydlig – vilket jag också skrev – med hur stort alkoholproblemet är både bland våra äldre, och i de utsatta barnfamiljer de talar om. Och KD har – som jag också skrev – hållit fanan högt när det gäller alkoholpolitik: Inte som en moralfråga utan av omtanke. Både Göran Hägglund och Maria Larsson vet att alliansen LOVADE en alkoholskattehöjning på 1.1 miljarder inför valet 2010. De vet också att det finns ett starkt opinionsstöd för detta: Svenska folket tycker det är helt ok att höja skatten lite eftersom man vet att det hjälper. Under många, många år nu har alkoholen i praktiken blivit allt billigare eftersom de utlovade höjningarna uteblir. Det är dags nu!

Dessutom skulle vi kunna göra mycket bra för pengarna: IOGT-NTO föreslår en vit skatteväxling: Dra in en miljard på en liten alkoholskattehöjning (vi bjuder alltså lägre än regeringens 1.1) så kan vi satsa en miljard på gratis inträde på muséer, fler bibliotek, förbättrad situation för utsatta barn och pensionärer, eller nå’t annat bra.

Inför vårproppen 2011 lovade Anders Borg IGEN att alkoholskatten skulle höjas, med motiveringen att ”det skall löna sig att arbeta, inte supa”. Så moralistiskt skulle aldrig en förbundsordförande för IOGT-NTO kunna uttrycka sig.

Efter alla försäkringar som nu strömmat in från KD kan vi nu utgå från att Maria Larsson, som jag vet vurmar för de nästan 400 000 barn som lever i familjer med för mycket alkohol, håller vad hon och övriga i regeringen lovat: Att ta med en alkoholskattehöjning till förhandlingsbordet nästa vecka. Med resultat! Då vet vi att alkoholkonsumtionen sjunker, att färre drabbas av alkoholens baksidor och att vi kan göra mycket roligt och bra för de stålar vi får in.

Mindre sprit och mer kultur tycker jag själv skulle vara ganska kul.

Läs gärna mer om IOGT-NTO:s idéer om vit skatteväxling här.

Läs gärna mer om vad Maria Larsson säger om alkoholskatten i SvD här och i magasinet Accent här.

 

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Maria Larsson vill ha höjd alkoholskatt – men räcker det?

  1. Hej Anna

    Först av allt får jag gratulera dig till att Maria Larsson faktiskt kommer tillbaka till er runt en fråga. Kommunikation är inte departementets eller ministers starka sida

    Vi har inte samma syn på nyttan av en höjning av alkoholskatten men hoppas vi kan enas om vad ordet skatteväxling verkligen innebär. Definitionen är:
    ”En skatteväxling är ett antal ändringar i skattepolitiken som syftar till att ge ett neutralt resultat i budgeten”

    Vad IOGT-NTO föreslår är en skattehöjning då eventuella inkomster ska användas för andra statliga utgifter. Så kampanjen vit skatteväxling borde egentligen heta vit skattehöjning

  2. Ulla-Britt Pettersson skriver:

    Stå på dig Anna! Trägen brukar vinna. Egentligen förstår jag inte. Hur svårt kan det vara med en höjning av alkoholskatten?

Kommentera

