Varför växer IOGT-NTO?

Hur kommer det sig att nästan 4000 människor varje år väljer att gå med i en stor, gammal folkrörelse med nykterhetskrav för medlemsskap?

Ja, kanske dels för att vi satsar så mycket på att prata med människor om våra idéer. Som nu till exempel, när vi lokalt har arrangerat flera hundra aktiviteter runt om i landet 15 september till 15 oktober under rubriken ”Fika för alla”. Här är några röster från den kampanjen:

”Vid de första två värvartillfällen blev det inte någon värvning alls, sedan lossnade det – vi liksom kom på hur vi skulle erbjuda medlemskap i vår organisation.”

”Att så många tycker att vi – IOGT-NTO – gör så mycket bra, det var inte en reaktion jag hade väntat mig! Det har varit jättekul och inte sista gången jag är med och värvar.”

”Vi har hittat ett nytt ställe att värva på. I den nya ICA tycker de att IOGT-NTO är en viktig organisation. Butiksföreståndaren hälsade oss välkomna tillbaka.”

”Det är så kul att träffa folk – bonus när det ger nya medlemmar! Nu har vi bestämt oss för att fortsätta värva varje måndag fram till jul!”

Hur tänkte jag själv då? Nedan hittar du min egen berättelse om varför jag blev medlem. Läs om fem andra medlemmar och deras skäl här.

Anna Carlstedt

Anna

Jag var 13 år och nykterhetsrörelsen spelade teater i byn där jag bodde. Teater och snygga killar, det var liksom bingo, så jag gick med. 25 år senare är jag ordförande i IOGT-NTO, Sveriges största organisation som står upp för, drömmer om och kämpar för en värld där alkohol inte hindrar människor att leva ett fritt och rikt liv. Det är vår vision och alla medlemmar bidrar var och en på sitt sätt.

Min egen uppväxt har lärt mig att vem som helst kan förlora kampen mot alkoholen. Det är inget att moralisera över.

För mig fanns inställningen till alkohol där omedvetet eftersom jag levde med en alkoholiserad mamma. Men det var inget man pratade om då. Det var senare, när jag satt i förbundsstyrelsen för ungdomsförbundet, som vi kom på att hälften av oss hade föräldrar som drack för mycket alkohol. Och hur det påverkade oss.

Min egen uppväxt har lärt mig att vem som helst kan förlora kampen mot alkoholen. Det är inget att moralisera över. De senaste åren har IOGT-NTO vuxit, inte bara i antal utan också på bredden. Idag är vi kanske en större rörelse än vi någonsin har varit, sett till hur många olika medlemmar vi har. Bland våra medlemmar finns muslimer, kristna och ateister. Här finns unga och här finns gamla. Här finns före detta missbrukare och här finns barn till missbrukare. Det som förenar är vår tro på ett demokratiskt samhälle och vår inställning till alkohol. Vi tycker helt enkelt inte att alkoholens så kallade positiva sidor är värda allt elände den ställer till med.

I IOGT-NTO finns inga passiva medlemmar. Du kan göra hur lite eller hur mycket du vill och känner för. Och du är en fantastisk tillgång för organisationen och för vårt gemensamma mål.

 

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

