Vad har Paolo Roberto med IOGT-NTO att göra?

Till de mest otippade uppgifterna på sistone hörde att baka pepparkakor i TV4 med Paolo Roberto, mannen som på twitter presenteras som ”Världens farligaste kokboksförfattare”. Denna märkliga aktivitet kom sig av att IOGT-NTO:s Miljonlotteri samarbetar med TV4 i höst, kring programmet ”Pengarna på bordet”. Idén är att lyfta fram vårt Miljonlotteri i TV, i ett lättsamt format, med Paolo Roberto som programledare. Man kan ställa sig frågan om IOGT-NTO ska ägna sig åt sådant. Själv tycker jag att ja, det ska vi: Vårt prenumerationslotteri har nästan 200 000 prenumeranter. Jag brukar säga att de är vår gigantiska supporterklubb. För det är, till nästan nittio procent, på vårt lotteri vi lever. Tack vare det kan vi vara en organisation helt oberoende av staten. Men skall vi fortsätta sälja lotter behöver Miljonlotteriet synas, och TV har fortfarande en unik genomslagskraft. Något som känns bra med höstens satsning är att ändamålet, det vill säga vad organisationen gör med pengarna, kommer att lyftas fram tydligt. Och här är Paolo Roberto som programledare ett fynd. Han är påläst och har ett genuint engagemang för våra frågor. Såvitt jag vet är han inte nykterist, men han har den djupaste respekt för våra perspektiv i alkoholfrågan. Och alldeles särskilt när det gäller situationen för barn som lever i familjer med beroende.

I ett av programmen nyligen visades en film om Ingela, en fantastisk person som finns i vår verksamhet och som berättar om sin resa ur missbruket och hur IOGT-NTO gjort skillnad. Du kan se filmen här:

http://iogt.se/nyheter/filmen-om-mojligheternas-hus/

Sällan har väl två personer haft så många förutfattade meningar om varandra som Paolo Roberto och jag vid vårt första möte. Jag vet inte hur han ser på det, men mina egna fördomar kom på skam.

En solig augustidag förvandlade vårt fantastiska gäng på Möjligheternas Hus (ett av våra sociala företag, där Ingela finns) utanför Stockholm sina lokaler till ett julpyntat kök. Vi rekonstruerade en jullovsaktivitet i Junis och i förgrunden pratar jag och Paolo Roberto om varför IOGT-NTO-rörelsens Vit Jul-projekt behövs, varför vi blir extra viktiga under loven, om hur mina egna jular under uppväxten påverkades av mammas beroende och hur vi kan köra skillnad idag. En rad sådana filmer kommer under Miljonlotteriets TV-satsning att visa hur lottköparnas pengar kan göra skillnad. Filmen med Ingela var den första.

Arbetsdagen slutade med att Paolo Roberto strippade. Lite märkligt kan tyckas, men du kommer att förstå varför när du ser programmet. Som vi båda konstaterade: Vad gör man inte för nykterheten? Och ja, jag behöll kläderna på. Bedömde att det vore riskabelt att utsätta TV-tittarna för den nära-döden-upplevelse det skulle innebära att se IOGT-NTO: s ordförande alltför lättklädd.

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad har Paolo Roberto med IOGT-NTO att göra?

  1. Jag måste bara få säga några ord om inspelningen. Paolo var en helt annan människa än jag väntat mig. Min bild av honom är att han är lite kaxig men efter den här dagen vet jag att så är inte fallet. Det var en rolig dag med många glada skratt och även lite jobbigt att ta fram allt gammal i ryggsäcken. Men om nån vet hur allt är och som både själv och många vänner till honom haft det jobbigt tidvis i livet är det paolo och jag tycker att han är en bra programledare för pengarna på bordet. Och även till att göra reklam för IOGT.
    mvh Ingela

Kommentera

