Grafitti och försoningstankar i Nôtre Dame. Det är Advent.

På väg över den vintersömniga floden Seine passerar jag en husvägg där någon sprayat ett kors, en halvmåne och en davidsstjärna. Mellan varje symbol finns ett plustecken, och runt alla symboler ett jättelikt hjärta. Denna kärleksfulla och utmanande grafitti följer med på näthinnan när jag går in i Nôtre Dame, mitt i Paris. Vad har inte utspelats under de himlahöga valven i denna katedral sedan 1100-talet? Hur många har inte sjunkit ned på en ranglig trästol och sökt styrka och tröst på denna magiska plats? I 850 år har turister, flyktingar och bofasta här kunnat söka vila undan krig, förföljelser, pestepidemier, kriser, hetta, kyla, personliga bekymmer, stress, sorg. 

Första söndagen i advent, på kyrkoårets första dag, är hela katedralen full av människor som vill delta i den gregorianska mässan. Organisten tar i så det darrar i bröstkorgen på 1000 personer som sjunger ”O Guds lamm, som borttager världens synder, förbarma dig över mig”. Som turist smyger jag så tyst jag kan längs de sotiga väggarna. Jag tänder ett ljus i Sainte Génevièves kapell och undrar hur många ljus som brunnit här under 850 år. 

I mässan talar prästerna om försoning. Och om hur adventstiden, oavsett vad vi tror på eller inte, kan vara en tid då vi alla försöker vara litet mera rädda om varandra. Och visa litet civilkurage när vi möter mänskligt lidande. Lättare sagt än gjort, säger prästen och förbereder nattvarden. Bild

Den gigantiska julkrubban har ställts i ordning längst in. Jesusbarnet är inte på plats ännu. 

Men det är han å andra sidan inte i vår julkrubba hemma heller. Där ligger just nu en valnöt, som vaktas av en gråsugga i sten och två smurfer. Som graffittikonstnären i Paris säkert skulle säga: Var och en blir salig på sin fason. 

 

 

 

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

