En magisk dag på jobbet

Vad går mitt yrke – forskare i humaniora – egentligen ut på? Ibland känns det som om dagarna bara fylls med att skriva ansökningar, förflytta mig, leta efter saker jag inte hittar och räkna adjektiv i texter från 1500-talet. Men så plötsligt kommer en av de där skimrande dagarna som gör allt meningsfullt och får mig att inse att jag lever min dröm. Igår var en sådan dag. Som du kanske vet har jag alltid jobbat samtidigt i Sverige och Frankrike. Det måste jag eftersom det material jag forskar på är franskt, och jag skriver på franska. Mitt senaste projekt handlar om hur författare som samtidigt var soldater i religionskrigen under reformationen ändrar sitt sätt att skriva när inbördeskriget kommer. De undersöker vilken roll poeten skall ha i mörka tider, och i en diktatur. Här finns många paralleller till konstnärer som idag lever i en regim, som nobelpristagaren Mo Yan i Kina eller Samar Yazbek i Syrien.

I Frankrike ingår jag sedan 1998 i en forskargrupp på Sorbonne-universitetet i Paris. Vi träffas fyra gånger om året och jobbar tillsammans med texter från den franska renässansen. Men den här veckan har vi flyttat på oss. På inbjudan av den legendariske Tom Conley får vi arbeta i skattkammaren Houghton Library på Harvard i Boston. Det första som möter oss i den vackra gamla tegelbyggnaden är en biblioteksentré med specialbyggda, svängda bokhyllor som var och en hyser sällsynta utgåvor av stora författare. Så redan när man knappt hunnit över tröskeln möts man av flera hyllmeter Montaigne från 1500-talet och framåt, flera meter Millton, och så vidare.

I förväg har vi fått beställa fram vad vi vill titta på, och på ett stort bord i ett av de inre rummen ligger dyrgriparna och väntar på oss under kristallkronor. Böckerna ligger i ”vaggor” av skumgummi, och små sandfyllda sammetskorvar (!) hjälper till att hålla dem uppslagna. En av kollegorna frågar om vi inte borde ha bomullsvantar, men professor Conley ler och säger att papper från 1500-talet är riktigt tåligt. Dessutom vet han ju att vi är försiktiga.

Vi ägnar hela dagen runt bordet åt böckerna. Vi får veta hur Houghton-bibliotekets samlingar byggts upp genom donationer, och hur man sedan många år köpt sällsynta böcker från hela världen.

Ingen fingrar på sin mobiltelefon. Alla låter sina laptops ligga. Vi är fullt koncentrerade på det vi har framför oss och på det  vi lär oss av varandra. En ovanlig stund i dessa tider då vi knappt tittar på varandra vid sammanträdesbordet.

Jag har beställt fram en bok från 1532 som det bara finns tre bevarade exemplar kvar av i världen. Det är ett av Rabelais tidiga verk (han som skrev om jättarna Pantagruel och Gargantua). Den här lilla boken heter Pantagrueline Prognostication, och i den driver han med människornas ängsliga tilltro till kyrkan och astrologerna. Mellan raderna står att vi borde lita till vårt eget förnuft och inte döma andra människor för snabbt och för hårt. Den lustigt illustrerade lilla volymen är en uppmaning till tolerans och till att söka kunskap.

På kvällen blir vi bjudna på middag till elevhemmet där Tom Conley är föreståndare – Kirkland House. Här har många berömdheter bott och pluggat, bland annat Facebooks grundare.

 På kvällen somnar jag lycklig över att en dröm gått i uppfyllelse: Att få se Harvard, på näthinnnan efter så många filmer, i verkligheten. Och att få ”hälsa på” många av de böcker som på krokiga vägar lämnat Europa genom århundradena för att hamna i Boston.

Idag skall det bli snöstorm. Om det inte hindrar mig skall jag ta mig till New York och konferens med Renaissance Society of America. Det blir nog fina dagar på jobbet det med. Houghton

Det här inlägget postades i Franska favoriter, Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

