Fika som metod att förändra världen

Ibland undrar människor om det inte fikas för mycket – framför allt i föreningslivet. Men undrar man det har man nog missat hur många briljanta idéer som kläckts vid fikabordet, och hur många givande relationer som skapats just där. En av alla bilder av IOGT-NTO är säkert en kaffedrickande tant. Och tänk så grymt stolt jag är över våra kaffedrickande tanter som se’n 1879 har minskat fattigdomen och ökat jämställdheten, drivit igenom vettigare alkoholpolitik, blivit kära, bidragit till integrationen, haft skitkul och skapat folkbildning. Detta genom den oslagbara fikametoden. Och ja, gubbarna har fått vara med de också.

Den 1-30 april går IOGT-NTO-föreningar runt om i hela Sverige ut i en gemensam kampanj under namnet ”Fika för alla”. Vid över 100 tillfällen bjuds allmänheten in för att träffa IOGT-NTO-medlemmar, lära sig mer om organisationen och kanske, när kaffet är urdrucket, bli medlem.

Fika för alla, logotyp

IOGT-NTO har varit en stark folkrörelse i över hundra år och vår verksamhet påverkar människors vardag. Vi vill genom Fika för alla berätta om allt vi gör över hela landet och samtidigt ge fler chansen att bli en del av IOGT-NTO genom att bli medlem, säger Eva Blomqvist, biträdande generalsekreterare för IOGT-NTO.

För att se vilka aktiviteter som sker i ditt län/din kommun, gå in på: https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=ztvAmp0jlJVU.kcVKKaSiAUY8

— Vi är en organisation som gillar att fika, så att bjuda in till kafferep och prata med människor runt om i Sverige över en kopp kaffe är en metod som passar IOGT-NTO perfekt, avslutar Eva Blomqvist.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fika som metod att förändra världen

  1. Sara skriver:

    Är ni intresserade av en rak, öppen och ärlig bok om hur ens vuxna liv påverkas av uppväxten tillsammans med en alkoholiserad nedtryckande/psykisktmisshandlande pappa och en medberoende/alkoholiserad mamma?
    Jag är idag rak och ärlig om min uppväxt och mina problem med mina föräldrar. Det är nu tre år sedan jag såg min mamma eftersom jag bröt kontakten med dem pga av att de valde alkoholen före mig och min syster.
    Boken heter förlorad och förklarar allt som jag förlorat på grund av min far.

    Den nämner minnen, tankar, sms-konversationer, lögner, förhoppningar, svek och tvivel.

    Boken skrevs av två anledningar. 1. att få mina föräldrar att inse och ändra sig och ta hjälp.
    2. för att nå ut till alla i samhället, barn, vänner, familjer, vuxna, föräldrar, lärare, kompisar osv att visa dem hur det är, har varit, vad jag önskade, hur det påverkar en även i vuxen ålder osv.

    Kan ni tänka er att rekommendera och hjälpa mig att sprida mitt budskap?
    Mvh sara

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Sara! Bra att du skrivit boken! Alla röster behövs! Jag läser den gärna. Ett tips är att du skickar den till vår tidning Accent för recension. Hälsa från mig.

Kommentera

