Önskar Glad Påsk med min senaste Rootsy-artikel om grym musik i skön serie

 

Jag skulle kunna fylla flera A4-sidor med politiskt korrekta invändningar mot TV-succén True Detective som bidrar till HBO:s framgångar. Serien skulle inte hålla för en queerfeministisk analys eller någon annan analys heller för den delen. Kvinnorna är antingen missnöjda, tråkiga fruar eller missnöjda, tråkiga horor. Männen är försupna, förljugna, desillusionerade. Barnen är antingen bortglömda eller torterade till döds. Serien saknar varje uns av tempo. Och allt är alltid någon annans fel.

Icke desto mindre är jag beroende. Jag vill vaggas till sömns av polisen Martin Harts (Woody Harrelsons) sydstatsdialekt, som är långsammare än en snigel släpande på tunga matkassar. Jag vill tro att Rust Cohle (Matthew McConaughey) till slut skall ta sig samman, ställa undan flaskan och göra det han är bra på. Jag tar in de kusliga miljöerna och naturen med sin skönhet som ruttnar inifrån. Det är Louisiana, det är melankoli, det är lågmäld eufori med bottenlös fasa lurande runt varje hörn i de bedövande vackra miljöerna.

Det har avgörande betydelse att det är T-bone Burnett, Americanas främst auteur, som står för soundtracket. Han har en enastående förmåga att få andra artister att lysa i rätt sammanhang. Som producent har han fått musiker och låtskrivare skapa ett unikt ”vintage -sound” präglat av död, andlighet, epoker som går i graven, mörka kulturarv, mord, antihjältar från uråldriga folksagor och för evigt förlorade själar. Djävulen andas på artisterna i hans stall och det blir katastrofalt vackert. Vad hade filmer som Walk the Line, The Big Lebowski, O’ Brother Where Art Thou och Crazy Heart blivit utan T-bone Burnetts magiska fingrar? Hans märkliga, tankfulla sånger är tidlösa. Det känns självklart att när han väl dyker upp på en scen – gärna bredvid Alison Krauss, Ralph Stanley, Gregg Allman, Jeff Bridges, John Mellencamp, Jim James, Karen Elson, Leon Russell, Lydia eller Laura Rogers – så har han på sig sin svarta prästkappa som sitter som en smäck.

T-Bone Burnett handplockade gruppen The Handsome Family för att få till rätt ledmotiv till True Detective. Deras sång Far From Any Road (från 2003) är perfekt för TV-seriens sotsvarta, våldsamma skönhet. Skulle man ställa sig vid disken i valfri Honky-Tonk i  valfri håla i Appalacherna och nynna den, vore det en tidsfråga innan David Lynch skulle glida upp bredvid en:

From the dusty mesa, her looming shadow grows,
Hidden in the branches of the poison creosote.
She twines her spines up slowly, towards the boiling sun,
And when I touched her skin, my fingers ran with blood.

In the hushing dusk, under a swollen silver moon,
I came walking with the wind to watch the cactus bloom.
A strange hunger haunted me, the looming shadows danced.
I fell down to the thorny brush and felt a trembling hand.

When the last light warms the rocks, and the rattlesnakes unfold,
Mountain cats will come to drag away your bones.

And rise with me forever, across the silent sand,
And the stars will be your eyes, and the wind will be my hands.


The handsome Family spelar den 26 april i Stockholm nere på Stacken, Nalen.

Om Anna Carlstedt

Ubildningsledare på Stockholms universitet. Disputerade 2005 på fransk renässanslitteratur, som jag fortfarande gärna drömmer mig tillbaka till på min fritid: Då fortsätter jag forska lite, och skriva mycket. Hittills har det blivit fem böcker på Gidlunds förlag, om poeter, profeter, power-prinsessor och julmust... Har i mitt yrkesliv haft två spår: Det akademiska som forskare, lärare och ledare. Och det idéburna, där jag haft olika förtroendeuppdrag. Varit ordförande bl a för Svenska Röda Korset, Forum för idéburna organisationer med social inriktning och för IOGT-NTO. Ledde den statliga utredningen "En nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism". Kör helst Pontiac eller Ford Mustang, gillar att träna hårt och leda mjukt. Får energi och styrka av min brokiga, färgstarka flock och av alla modiga människor som försökt och försöker göra världen litet bättre för oss andra.
Detta inlägg publicerades i Personligt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Önskar Glad Påsk med min senaste Rootsy-artikel om grym musik i skön serie

  1. Daniel Edholm skriver:

    Hej jag undrar bara en sak om dig och SD. Varför så fel att de lånar era lokaler? Menar vore det inte lika galet att BARA stänga ute ett parti? Då det även står på er sida att ni inte är politiskt bundna och säger detta? + att mycket av era inlägg handlar just om politik, vilket gör att man kan kanske tycka att politik uppgör mycket av ditt intresse och där med påverkas av propaganda för eller emot saker?

    Vore det inte bättre då att lämna din post? Om du gilla politik så dant att du använder din politiskt obundna organisation i samband med politiska beslut?

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej Daniel! Tack för kloka synpunkter och bra frågor!
      IOGT-NTO är ju en mycket politisk organisation, även om vi inte är partipolitiska. Frågan om demokrati och solidaritet kommer för frågan om nykterhet i våra grundsatser. Vi har under mer än 130 år engagerat oss. Jag lämnar gärna min post på IOGT-NTO så fort en majoritet på vår kongress beslutar att jag skall det. Att vara ledare för en stor folkrörelse innebär att man ibland måste ta strid i mycket svåra politiska frågor. När det gäller just SD så finns kanske inget svart eller vitt. Men jag själv har en tydlig ”kompass” i frågan och känner ett starkt stöd för den hållningen i min organisation. Jag skall försöka utveckla detta i det som följer:

      Dina frågor knyter ju an till det uttalade jag gjort i IOGT-NTO:s tidning Accent på nätet, om att IOGT-NTO i Varberg valt att bjuda in SD till en politikerträff. Av Accents artikel framgår att vår förbundsstyrelse valt en hållning där vi centralt inte bjuder in SD, men att våra föreningar själva avgår hur de vill göra.

      Det har rasat in en stor mängd positiva reaktioner, på min mail, facebook och twitter, där människor uppskattar att vi markerar mot SD. Men det har också kommit en del frågor som liknar dem du ställer:
      – är IOGT-NTO inte partipolitiskt obundet?
      – varför använder jag ordet ”fascistiskt” när jag beskriver SD?
      – är vi mot yttrandefrihet?
      – kan man inte vara medlem i SD och IOGT-NTO?

      Jag vill här beskriva hur jag ser på frågorna:

      Vår partipolitiska obundenhet:
      Den skrivningen kom ju till innan vi hade ett rasistiskt parti i vår riksdag. Styrelsen har resonerat oss fram till att det går en gräns någonstans, och att den just nu går vid SD: att vi upplever att de står alldeles för långt ifrån vår värdegrund och att det är viktigt att vi markerar att vi är för ett öppet och tolerant samhälle präglat av mångfald.

      Yttrandefriheten:
      Självklart har SD all rätt att tycka vad de vill, att uttrycka sina åsikter och att träffas. Jag är mycket mån om att de skall få komma till tals i de sammanhang där de är valda. Men man måste också se att IOGT-NTO inte är en myndighet eller ett kommunfulllmäktige: vi är en folkrörelseorganisation och har rätt att välja vilka vi möter och samarbetar med. Vi har här resonerat på samma sätt som t ex Folkets Hus och Parker. Det är ingen mänsklig rättighet att få ha möten med oss.

      Medlemsskapet:
      I Acent ställer jag frågan om man kan vara medlem i SD och hos oss samtidigt. Flera har skrivit till mig och frågat varför vi alls bryr oss, så länge SD ”är bra för nykterheten”. Vi känner igen resonemangen från den sk Åke Green- affären, och detta är ett bra tillfälle för oss att visa att vi står för mer än nykterhet. Men att utesluta medlemmar är ju hos oss extremt ovanligt. Vi är tydliga med att styrelsens policy är en rekommendation och att medlemmar och föreningar gör precis som de vill.

      Vad säger forskningen?
      Runtom i Europa har man kunnat konstatera att högerextrema/rasistiska/fascistiska organisationer INTE minskat för att man träffat dem och ”tagit debatten”. De har inte backat i sina åsikter, utan bara blivit mer legitimerade och rumsrena. Det som däremot hjälper är en riktigt stark motståndsrörelse, av den typ vi nu ser i Sverige med vårdpersonal, brandmän och andra så många andra :-).

  2. Nethater skriver:

    Flytta till Nordkorea istället Carlstedt. Det passar bättre med din retorik där än i Sverige. Din äckliga antidemokrat. Att det finns så äckliga jävlar som du får en att spy. Idiot!
    Så, du kan nu radera detta inlägg och hälla upp lådvinet för kvällen och proffstycka vidare.

    • Anna Carlstedt skriver:

      Hej! Tack så mycket för dina kloka och nyanserade kommentarer. Du resonerar verkligen på ett spännande sätt om de olika aspekter jag tar upp i min artikel om musiken i TV-serien ”True Detectives”. Varma hälsningar Anna

    • Johan skriver:

      Bra sagt! Håller med dig! Anna tycker inte om att man säger nått som hon inte gillar. Däremot gillar hon när hennes fotsoldater trakasserar folk på Ica och andra ställen. Men vi får inte glömma att IOGT-NTO består av kommunister och en massa kvinnor som hatar män. Anna är en av dom som hatar män allra mest. Och det får hon naturligtvis göra. Det ska hon få lov att göra med så klart! Men Anna tycker inte om när man inte tycker och tänker som Anna. Anna röstar nog på vänsterpartiet alternativt socialdemokreterna. Och det får hon naturligtvis också göra. Nykterhetsrörelsen är en hemsk sekt där det förekommer ohyggliga saker. Anna och hennes sektmedlemmar har blandannat varit på besök hos Hans Scheike (reservation för stavfel) där dom fått sina rumpor smiskade med björkris och lite andra saker. Och även det har jag inga som helst synpunkter på. Alla har vi ju våra böjelser.

Lämna en kommentar