För vem bär du ditt rosa band?

Cancerfonden – där jag sitter i styrelsen – genomför Rosa Bandet-kampanjen under oktober varje år med syfte att finansiera cancerforskning, sprida kunskap om bröstcancer och bedriva påverkansarbete.

Läs mer om kampanjen och köp gärna ett rosa band här.

rosa_bandet_2014_100

Tanken är att alla skall kunna bära ett rosa band för någon – och det behöver inte handla om bröstcancer. En tredjedel av oss får cancer, men alla drabbas. Jag bär mitt rosa band för min fina mamma som gick bort i bukspottkörtelcancer, kopplad till hennes mångåriga alkoholberoende. För vem vill du bära ett rosa band?

I år är det Camilla Thulin som formger Cancerfondens rosa band. När Camilla letat inspiration till det nya bandet har hon sökt sig tillbaka till de virkade mönster som vi minns från mormors virkade dukar och bordstabletter.

– Jag ville göra ett mönster som förknippas med kvinnor. Det kändes därför naturligt att söka efter ett vackert spetsmönster, inspirationen fann jag i gamla virkböcker. Virkade spetsar är ett konsthantverk som kvinnor fört vidare mellan sig i generationer och som kräver både tålamod och kunskap. Egenskaper som även krävs i svåra stunder, säger Camilla Thulin.

Insamlat och utdelat

Sedan starten 2003 har Rosa Bandet-kampanjen samlat in närmare 404 miljoner kronor till cancerforskningen. Cancerfonden har under samma tid (redovisning till och med 2012) sammanlagt delat ut drygt 448 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning. Dessa pengar har finansierat 164 forskningsprojekt eller forskartjänster. Pengarna som samlas in under kampanjen utgör en betydande del av de cirka 400 miljoner kronor som Cancerfonden delar ut varje år till svensk cancerforskning. Under 2013 samlade Rosa Bandet-kampanjen och tv-galan ”Tillsammans mot cancer” in drygt 63 miljoner kronor.

Vi stödjer den främsta forskningen

Under 2014 delar Cancerfonden ut 415 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Forskare och vårdpersonal över hela landet har under året möjlighet att ansöka om anslag från dessa miljoner. Cancerfondens forskningsnämnd beslutar vilka ansökningar som ska få anslag och låter alla ansökningar, oavsett cancerform, konkurrera med varandra i nationell konkurrens. På så sätt säkerställs att den främsta forskningen – den med bäst förutsättning att göra framsteg – får stöd.
Så går anslagsfördelningen till

Cancerfondens kostnader

12,9 procent av Cancerfondens insamlade medel går till kostnader för insamling och administration (2013 års redovisning), resten används till forskningsfinansiering, opinionsbildning och kunskapsspridning. Svensk insamlingskontroll, SI, accepterar upp till 25 procent i insamlings- och administrationskostnader för att dela ut 90-konton.

Kampanjen bidrar till ökad finansiering av bröstcancerforskning

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos kvinnor i Sverige, vilket är bakgrunden till att Cancerfonden har en särskild aktivitet för att klara finansieringen av denna diagnos. I tidigare års Rosa Bandet-kampanjer var de insamlade pengarna öronmärkta för direkt bröstcancerforskning (t ex unga forskare, forskningsprojekt). Syftet var att bredda basen för svensk bröstcancerforskning. Genom Rosa Bandet-kampanjen har Cancerfonden skapat uppmärksamhet kring bröstcancerproblemet och ökat forskningsfinansieringen, vilket starkt bidragit till att vi nu har en bred och internationellt framgångsrik bröstcancerforskning i Sverige.

 

Det här inlägget postades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s