Vad skrev Henry? Och varför?

Jag sitter på ett tåg hem från Växjö och den svenska försommaren susar förbi, grönfläckig utanför fönstren. Jag är nöjd med mig själv – fast jag älskar bilar har jag varit förnuftig och valt tåget. Men framför mig, på det nedfällbara bordet, rullar minsann ändå en liten, liten bil. Fram och tillbaka. Och det är såklart inte vilken bil som helst. Det är en fin leksaksbil från Matchbox – en sådan man samlar på. Den här modellen är en vit Mercedes Benz. Men det som gör den unik är att den är en liten Röda Korset-ambulans, ungefär sju centimeter lång och med korset på motorhuven. Jag hittade den för en spottstyver under en loppisrunda i Sollefteå med mina barn och min far härom helgen, och kanske för den tur med sig. Den kommer att stå på mitt skrivbord i Mariahuset i Stockholm, och varför inte få följa med på resor ibland.

Röda Korsets stämma 2015 är nu genomförd efter en intensiv helg i Växjö. Modiga beslut har fattats, vi har en ny Strategisk inriktning, många viktiga diskussioner har förts. Organisationen har också fått en ny ordförande, och jag försöker förstå att det är …jag. Jag är alldeles färsk i organisationen, men jag skall göra allt jag kan för att du skall kunna känna dig stolt över mig och så småningom kunna kalla mig rödakorsare och bottna i det. Jag vet i alla fall att jag redan är oerhört stolt över organisationen.

Det som fick mig att säga ja till valberedningen var bland annat just den Strategiska inriktningen. När jag läste den kände jag att Röda Korset, som jag länge följt och samarbetat med i olika roller, var på väg åt helt rätt håll. Jag hoppas kunna bidra med mina erfarenheter när det gäller att leda och utveckla idéburna verksamheter, driva påverkansarbete och när det gäller att stärka förtroendevalda och frivilliga i vårt lokala arbete.

En av de saker som känns så rätt när det gäller Röda Korset, är något som min fantastiska företrädare Eva alltid framhåller, och som är ryggraden i strategin: Att vi alltid måste göra både och. Det vill säga att vi ständigt måste arbeta här och nu, med att stötta utsatta medmänniskor och göra skillnad rent konkret. Samtidigt som vi måste arbeta långsiktigt och förebyggande, och påverka politiken så att färre drabbas i framtiden.

Här tycker jag att vår kampanj #integrationipraktiken är ett lysande exempel på hur vi alltid jobbar: Vi finns med ideella krafter på många av våra asylboenden runt om i landet. Vi finns med värme och stöd i vardagen. Det kan till exempel handla om språkträning. Men samtidigt arbetar vi stenhårt på strukturell nivå för ett humant flyktingmottagande och goda förutsättningar för integration. Vi kräver att asylsökande ska erbjudas meningsfulla aktiviteter under asyltiden; att asylsökande ska få tillgång till svenskundervisning; att asylsökanden ska få möjlighet till praktik; att asylsökande som bär på trauman från krig, tortyr eller flykt får tillgång till relevant vård och behandling.

Vår grundare Henry Dunant skriver, i Minnen från Solferino, att vi måste våga tro att det går att förändra världen. Det måste vi också våga tro. Fast vi ser vad som pågår i Lampedusa. I Kongo. I Syrien. Eller i Göteborg, när människor skjuter varandra. Han är också mycket noga med att säga att ingen kan göra allt. Men alla kan göra något. Ingen ska lämnas ensam i en katastrof. Inte här hemma, och inte långt borta.

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vad skrev Henry? Och varför?

  1. Lena Hardin skriver:

    Stort grattis Anna!
    Så kloka ord, som alltid!
    Ser fram emot att följa dig i detta uppdrag också! För ett är säkert och det är att det du tar dig an det kommer du att sätta din prägel på med hjälp av massor av kunskap, kärlek och ödmjukhet samt professionalism! Så stort lycka till! Tillsammans gör vi skillnad!
    Kram Lena ❤

    • Anna Carlstedt skriver:

      Stort tack Leena! Du är fantastisk själv, och inte minst på att stötta och peppa andra!
      Kram!
      / Anna

Kommentera

