Nyköping – Nepal

Det är bråda dagar! Snart är det dags för IOGT-NTO-rörelsens Kongresser i Lund, och jag skall lämna mina uppdrag där efter mer än ett kvartssekel :-). Samtidigt lämnar jag mitt arbete på Ersta Sköndal högskola. Och avgår från Cancerfondens styrelse.

Som alldeles färsk ordförande för Svenska Röda Korset tar jag mig nu an nya utmaningar. Och oj, vad jag känner mig välkommen! Det har varit en rivstart, och häromdagen satt jag i min första så kallade Röda Rummet-sändning som ny ordförande. Det är en websändning vi gör internt, och nu gällde det uppföljning av riksstämman och fokus på vår nya strategi. På min ena sida, i den röda jubileumssoffan (vi fyller 150) hade jag Ulrika vår generalsekreterare, och på andra Melker, vår internationella chef. Melker var samma dag på väg till Nepal. Och imorgon åker jag för att besöka vår krets i Nyköping. Hur långt det är däremellan beror på hur man ser det: Röda Korset finns i nästan alla jordens länder, och på hemmaplan i tusentals kretsar. Arbetet ser olika ut i Nyköping och i Nepal, men vårt uppdrag är alltid detsamma oavsett var vi befinner oss: vi ska förhindra och lindra mänskligt lidande, var det än uppstår och vem som än drabbas.

I Nepal har det snart gått två månader sedan den första kraftiga jordbävningen. Röda Korset är på plats och arbetar fortfarande intensivt med akut hjälp till de minst 8 miljoner drabbade. I Nepal är Röda Korset den största enskilda bidragsgivaren av tält och presenningar. Flera hundra tusen människor har fått ett tillfälligt tak över huvudet. Nu närmar det sig en ännu svårare tid i och med regnperioden, och Melker Måbeck med kollegor har på plats bildat sig en uppfattning av de enorma insatser som kommer att krävas även framöver.

I Nyköping kommer jag att besöka Kvinnojouren Mira, ha möte på Kupan med våra frivilligledare, och besöka träffpunkten för hemlösa. I alla de verksamheterna, precis som på så många håll i Röda Korset, handlar det om att möta extremt utsatta medmänniskor. Det pågår helt olika slags kriser och katastrofer, i det stora och det lilla, ute i världen och på hemmaplan. Men det jag redan lärt mig, som alldeles ny, är hur väldigt nära det kan vara från att vara en person som behöver stöd, till att bli en människa som kan ge andra stöd och vara med och göra skillnad.

Rödakorsare delar med sig av sådana berättelser varje dag, och två av dem är Asia Abdulkadir och Emma Gyllestad, som i ett tidigare nummer av Henry bjöd på historien om hur de hittade varandra tack vare Röda Korsets verksamhet Kompis Sverige.

Emma från Stockholm och Asia från Eritrea, där den humanitära situationen är fruktansvärd, ses regelbundet över en fika och har mycket att prata om. De är ungefär lika gamla, båda är journalister och har två barn var i samma ålder. Asia, som arbetade på radion i Eritrea, kom till Sverige för drygt ett år sedan. Hon hade inte så många svensktalande vänner och tände direkt när hon fick höra om Kompis Sverige på en SFI-lektion.

Asias berättelse blir ett levande exempel på tankarna bakom vår kampanj #integrationipraktiken, där vi som bekant kämpar för följande:

– att asylsökande ska erbjudas meningsfulla aktiviteter under asyltiden, – att asylsökande ska få tillgång till svenskundervisning, – att asylsökanden ska få möjlighet till praktik, – att asylsökande som bär på trauman från krig, tortyr eller flykt får tillgång till relevant vård och behandling.

Nu har vår kampanj gått in i en andra fas, som syftar till att vi ska bli fler.

En satsning på svenskundervisning för asylsökande är helt avgörande. Röda Korsets volontärer hjälper asylsökande med språkträning och det är ett bra komplement. Vi behöver bli fler. Var med och skapa förändring. Bli volontär eller, om du redan är, ta med dig någon!

Läs gärna vidare om den nya fasen i #integrationipraktiken på Röda Korsets hemsida.

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Politiskt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

