Tatuerad och med ryggsäck. Fortfarande.

Detta blogginlägg tar upp ett tramsigt lyxproblem, så du kan lugnt bortse från det.

Kläder är viktiga. Jag brukar tänka att man skall klä sig så att ingen egentligen lägger märke till vad man har på sig. Jag kan säga att denna princip fungerade dåligt när jag kom i full fladdermusdräkt till en halloweeenfest där ingen annan var utklädd (det var också svårt att äta med det lilla trynet och vampyrtänderna), eller när jag kom i i grå joggingdress till ett cocktailparty på danska ambassaden i Budapest för att mitt bagage kommit bort. Jag såg ut som ett torktumlat Mumintroll, med kaffefläckar på bysten.

Äldre och med nya uppdrag tänkte jag bli något tjusigare, och byta ut min ryggsäck mot handväska och datorportfölj. Men det går ju inte. Hur skulle jag få plats med träningskläder, böcker, dator, papper, bra-att-ha-saker, vattenflaska, paraply, läsglasögon, alla sladdar, mini-första-hjälpen, smink, tuggummi, regnkläder, sykit, våtservetter, solglasögon, lilla anteckningsboken i renässansstil och nödproviant i en handväska?

Och med hundratals resdagar om året, ofta med korta resor över en natt, skulle jag då ha med mig olika kollin varje dag? Nope. I stället önskade jag mig en ny fining från Fjällräven. Och fick det i födelsedagspresent. I den ryms precis allt, fast den inte är så stor. Och till det mest fantastiska hör att det ligger ett sittunderlag i den. Det är lika guldbra att ha när jag väntar på en frostnupen perrong någonstans i Sverige, som det är när jag hänger i en lekpark nära oss på helgerna, går i skogen eller är på fältresa. Jag är en riktig naturnolla, men som min kompis Sven, 80+ och gammal äventyrare, brukar säga: bra grejer underlättar. Det är också han som säger att kläderna torkar bäst på kroppen och att man ska dricka mera vatten. Enligt honom hjälper det mot både melankoli, stress och solsting.

Framöver blir det många resor med Röda Korset, som var modiga nog att välja en ordförande som är tatuerad, alltid har ryggsäck och som älskar motorsport och boxningsfilmer. Jag kommer under året att åka till Brunskog och till Wien. Till Lerum och Genève. Till Järfälla och till SydSudan, till Flemingsberg och Beirut. Till Skärholmen och Nairobi. Jag kommer att behöva min ryggsäck och mina förnuftiga skor. Men i en tygkasse (med texten ”recycle or die”) som jag fått av min tonårsson,  ligger också i ryggsäcken ett par högklackade skor och en väldigt fin liten handväska. Den är inte så politiskt korrekt eftersom den är gjord av skinnet från en tjurfäktningstjur i Salamanca (efter att tjuren gått i pension och haft en lugn fin ålderdom under en korkek såklart). Men jag har fått väskan av barnens farfar som inte finns längre, så den är mig extra kär. Och den och de högklackade åker fram i de sammanhang sådana attribut förväntas.

Med detta sagt är jag SÅ väl medveten om livet handlar om så mycket viktigare saker än ett sittunderlag och ett par högklackade skor i en ryggsäck. Men hjälper mig gör de, som Yoda skulle ha sagt.

image

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tatuerad och med ryggsäck. Fortfarande.

  1. Monica Ståhl skriver:

    Så kloka val, Anna! Lycka till med innehållet i både vått och torrt! Kram Monica

Kommentera

