Vad hade Lille Prinsens ”pappa” velat säga i Wien imorgon? Och vad ska JAG säga?

Imorgon är en speciell dag. Ledare för Röda Kors- och Röda Halvmåne-organisationer från hela världen samlas i Wien för att fira att rörelsens grundprinciper fyller 50 år. Lämpligheten i detta har diskuterats: skall verkligen ordförande och generalsekreterare släppa det vi har på hemmaplan och lägga två dagar på detta? På att fira? När världen brinner, 60 miljoner medmänniskor flyr för sina liv och många nationella Röda Kors- och Röda Halvmåne-föreningar har fullt upp med en akut, extrem situation? Mitt i denna flyktingkatastrof med fasansfulla humanitära konsekvenser?

Vi har ändå tillsammans konstaterat att det är klokt. Vi behöver samlas för att hämta kraft av varandra. Vi kommer att ägna oss mindre åt att fira och mera åt att diskutera vad ytterligare vi kan göra tillsammans. I december äger alla våra stadgeenliga möten rum i Genève, och detta kommer att vara vårt gemensamma, formella sammanhang. När vi nu möts i Wien för att högtidlighålla våra grundprinciper är det mera informellt. Men inte desto mindre högtidligt. Det är högaktuellt att diskutera vad de sju principerna betyder, i verkligheten: Humanitet. Opartiskhet. Neutralitet. Självständighet. Frivillighet. Enighet. Universalitet. Vad innebär de i praktiken, nu när vår rörelse prövas till det yttersta? När behoven är oändliga, och vi samtidigt gläds åt de många tusen nya frivilliga som knackar på och vill hjälpa till. Vi har en lavin av utmaningar att hantera.

Imorgon bitti är jag en av två som skall hålla tal i Wien. Jag är tillfrågad i rollen som nyvald ordförande för Svenska Röda Korset, men också som forskare. Jag är ombedd att tala på temat vad forskningen vet om värdebaserat ledarskap i idéburna organisationer i en tid av snabb förändring och stora påfrestningar. Detta är oerhört hedrande med såklart också uppfordrande. Har jag verkligen något att tillföra? Samtidigt är det egentligen ganska enkelt. Jag kommer självklart att dela med mig av vad kloka kollegor på Ersta Sköndal Högskola, Johns Hopkins, Osaka eller Harvard har sagt på området. Men jag kommer också hävda att talet egentligen skulle kunna bestå av två meningar: Den första ställer frågan om vad våra grundprinciper innebär i praktiken, och hur vi som ledare kan använda dem som kompass i allt vi gör. Den andra meningen har jag stulit från Röda Korsets grundare Henry Dunant: ”Il faut croire, au fond, que nous pouvons toujours changer le monde”: Vi måste våga tro, innerst inne, att det alltid går att förändra världen.

Något annat jag, som gammal frankofil, har med mig inför imorgon, är favoritcitat av mannen med Frankrikes mest hopplösa namn och största hjärta genom tiderna: Antoine Marie Jean-Baptiste Roger de Saint-Exupéry. Han som skrev ”Lille Prinsen”, detta filosofiska och humanistiska mästerverk förklätt till barnbok med fantastiska bilder. Vem kan glömma den tecknade boaormen som svalt en elefant?

image

Denne författare och yrkesflygare föddes 1900, på tröskeln till en ny värld. Han omkom vid en spaningsflygning utanför Korsika 1944. Eller han försvann åtminstone spårlöst. Hans första böcker skildrade flygäventyr, men de senare utgjorde mer existentiella betraktelser, som i Terre des hommes (1939). Den har utkommit på svenska med två olika men lika underbara titlar:
Kamrater på en irrande planet (1939) och Flykten under stjärnorna (1956).

Där skriver han något som jag tycker varje förtroendevald som vill ägna sig åt värdebaserat ledarskap skall bära med sig på en lapp:

“Etre homme, c’est précisément être responsable. C’est connaître la honte en face d’une misère qui ne semblait pas dépendre de soi. C’est être fier d’une victoire que les camarades ont remportée. C’est sentir, en posant sa pierre, que l’on contribue à batir le monde.”

Det vill säga: Att vara människa, det innebär närmare bestämt att vara ansvarsfull. Det innebär att skämmas inför misär som inte är självförvållad. Det innebär att känna stolthet över segrar som kamrater vunnit. Det innebär att känna, när vi tillfogar just vår sten, att vi bidrar till att bygga upp världen.

Saint-Exupéry säger, på sitt högtidliga sätt, att alla kan göra något. Att alla bidrar med något. Och att vi skall ge varandra beröm. Detta bär jag med mig i en tid när många dels känner att vi inte räcker till, dels ibland är snara att kritisera varandra. Detta gäller såväl människor som organisationer och länder.

Om vi alla skall orka behöver vi också ses, hjälpa varandra att bära, och att skratta. Jag minns vad skådespelaren Robin Williams dotter Zelda skrev på sin blogg när hennes far gick bort. Hon citerade just Saint-Exupéry, i ett sammandrag av ett längre stycke, där det är dags för Lille Prinsen i boken att ge sig av hem till sin egen planet. Han vill ge sin vän flygaren en avskedsgåva:

Du ska få stjärnor som ingen annan har…
– Vad menar du?
– När du skådar upp mot himlen om natten så kommer du att tycka att alla stjärnor skrattar,
därför att jag bor och skrattar på en av dem.
Du får stjärnor som kan skratta!
Och när du har tröstat dig (man tröstar sig alltid) kommer du att vara glad över att ha känt mig.
Du kommer att vara min vän.

Röda Korset kan inte dela ut stjärnor som kan skratta, till alla de medmänniskor som befinner sig i en katastrof (även om Thåström så trösterikt sjunger att ”det finns en stjärna som är din”).

Men jag vet tusentals rödakorsare som gör skillnad varje dag, i stort och smått. Det gör mig till en väldigt stolt ordförande. Tillika en nervös. Imorgon ska jag hålla ett tal i Wien. Om det går bra skall jag fira med en dans till Sahara Hotnights och Leonard Cohens låtar som har namnet ”Vienna” i första textraden. Och varför inte litet Mozart – han skulle ha gillat Lille Prinsens livsfilosofi.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vad hade Lille Prinsens ”pappa” velat säga i Wien imorgon? Och vad ska JAG säga?

  1. Åsa Ander skriver:

    Lycka till! Jag vill också höra vad du ska berätta om värdebaserat ledarskap i idéburna organisationer.

Kommentera

