Här finns mumsig troll-mat: julmust och ”profetior”

”Mina” nät-troll är ändå fortfarande lite rörande när de tar i så de nästan spricker (i solen). Det grövsta de lyckats gräva fram i sak, klätt i hot och hat, hittills om mig är:
1. Böcker (alla populärvetenskapliga, rara bagateller) jag skrivit som hobby (reflektion: myndighetspersoner bör uppenbarligen inte ha, eller någonsin ha haft, några fritidsintressen… 😊)
2. Min ungdomssynd i form av doktorsavhandling i fransk Diskursanalys. De har (gulligt) snappat upp att den behandlar en text av humanisten och renässansmänniskan Michel de Nôtredame. Däremot greppar de inte att den inbegriper analys av ansatser till tolerans, mänskliga rättigheter och civilt engagemang i skuggan av religionskrigen under reformationen. Men troll kanske inte kan franska?

#julmust #nostradamus #trollmat

Nöjer mig med att konstatera vad de verkligen inte greppar, nämligen hur jag jobbat de senaste åren med strategiskt ledarskap, politik, samverkan mellan olika samhällsaktörer samt forskning. Och hur jag arbetar med alla de experter jag omger mig med.

Jag har ju alltid jobbat med frågor som retat gallfeber på alla, så för mig är det helt lugnt. Men viktigt att inte andra engagerade människor som brinner för att göra världen bättre, ger upp på grund av allt hat och alla hot. Det om något är ett verkligt hot mot demokratin. Min Facebook-vän Katerina brukar framhålla vikten av systerskap. Hon och jag är långt ifrån överens i alla frågor, men på den här punkten håller jag med henne och lägger gärna till ordet broderskap: låt oss vara varsamma och rädda om varandra så vi alla orkar kämpa för det vi tror på, även om det kan vara olika saker: vi har fortfarande en bit kvar till frihet, jämlikhet och systerskap. Och alla behövs i debatten.

Det här inlägget postades i Personligt. Bokmärk permalänken.

Kommentera

