Fyll livet och Folknykterhetens dag

Vänner, det blev en händelserik Folknykterhetens dag igår och jag tänkte försöka sammanfatta mina tankar lite kring allt som vår fantastiska organisation gör just nu.

Jag var på Skansen och firade med tillsammans med Stockholms distrikt på samma sätt som alla hundratals föreningar runt om i landet firade på sina orter och såg till att folk runt omkring fick se oss och kanske för första gången höra talas om Folknykterhetens dag.  Just sådana här dagar visar vi verkligen vad det innebär att vara en folkrörelse. Skulle man slå ihop alla tal som hölls och räkna minuterna, fylla en simbassäng med allt kaffe som kokats i alla lokaler eller samla alla som engagerat sig under veckan på en och samma plats så är bilden man ser bilden av en nykterhetsorganisation med både engagemang och passion för det vi gör.

När jag var på Skansen fick även jag hålla ett tal och jag passade på att prata lite om vår nya kampanj. Den har fått en rivstart och på alla reaktioner internt och externt är det tydligt att vi både provocerar, roar och upprör. Under parollen ”Fyll livet” vill vi få människor att börja prata om alkoholnormen, hur den påverkar oss och om vi skulle kunna fylla livet med annat än alkohol: när vi går ut på krogen, när vi dejtar, när vi skall varva ner hemma efter veckan.

Målgruppen för kampanjen är personer mellan 30 och 45 år som lever ett liv där alkoholen och alkoholnormen tar stor plats. En del av den externa kampanjen tar hjälp av seriestrippar som kommer att gå i Aftonbladet hela året och där vi får följa karaktärerna Vinballen och Ökenråttan, som genom olika faser i livet befinner sig på platser och i situationer där alkoholnormen idag har ett starkt inflytande. Allt med humor, ironi och genom att blåsa upp hur normen gör det här för att tydliggöra och bryta den.

Kampanjen har skapat mycket uppmärksamhet under den korta dagen den funnits och det har förts många diskussioner, både internt och externt. Många har reagerat och tycker att vi genom dessa karaktärer förstärker normer och stereotyper men vi får inte glömma bort att diskussioner är något positivt och vi får uppmärksamhet för en kampanj som kommer pågå under helt år och som kommer innehålla en massa olika delar. Från politiska förslag, till debatter om vad som är ett rikt och fritt liv och vad man faktiskt skulle kunna göra om alkoholnormen inte begränsar den valfrihet och den vardag man lever i. Jag tycker det vore kanonbra om fler ville ge dessa karaktärer en chans över tid – de kommer att utvecklas under året! Sen ligger det också vettiga saker i kritiken: att belysa en norm utan att befästa den är inte helt enkelt och det är och blir en utmaning. Det känns kul att vi också får många reaktioner från människor som själva beskriver sig som ”kroginventarier” och som säger att de känner igen sig och andra, och att det är coolt att vi vågar peta på alkoholnormen.

Det allra viktigaste är att människor nu pratar mer om det som kampanjen vill uppnå – hur alkoholnormen ser ut och hur vi förhåller oss till den. Detta är det ena syftet. Det andra syftet med Fyll Livet är att få människor mellan 30 och 45 år att bli nyfikna på oss och vad vi står för.

IOGT-NTO bedriver en fantastisk verksamhet som gör skillnad varje dag för någon. Under hela det här året och nästa försöker vi göra mer utåtriktade aktiviteter och sänka trösklarna till oss under parollen ”Fyll livet”.

Jag vill passa på att tacka alla medlemmar som så klokt och konstruktivt debatterar om detta i olika fora. En organisation mår bra av lite turbulens. Ett franskt ordspråk lyder ”det växer ingen mossa på stenar som rullar”. Bra att vi inte ligger still!

Som sagt, det har varit en händelserik gårdag men när den är över och summerad så ser jag väldigt mycket fram emot resten av året. Vi vågar utmana, vi vågar sticka ut hakan och vi vågar skapa diskussioner. Vi kommer inte alltid landa rätt eller få alla att förstå vad det är vi vill säga, men vi kommer alltid ha bra argument för det vi gör och vi kommer alltid ha mål som är gemensamma så länge vi utgår från den vision vi alla delar. Det kommer bli ett bra år för IOGT-NTO i år.

Avslutningsvis så kan du läsa om vad Dagens Media skriver idag om vår kampanj genom att klicka här.

Om Anna Carlstedt

Ubildningsledare på Stockholms universitet. Disputerade 2005 på fransk renässanslitteratur, som jag fortfarande gärna drömmer mig tillbaka till på min fritid: Då fortsätter jag forska lite, och skriva mycket. Hittills har det blivit fem böcker på Gidlunds förlag, om poeter, profeter, power-prinsessor och julmust... Har i mitt yrkesliv haft två spår: Det akademiska som forskare, lärare och ledare. Och det idéburna, där jag haft olika förtroendeuppdrag. Varit ordförande bl a för Svenska Röda Korset, Forum för idéburna organisationer med social inriktning och för IOGT-NTO. Ledde den statliga utredningen "En nationell samordnare för att värna demokratin mot våldsbejakande extremism". Kör helst Pontiac eller Ford Mustang, gillar att träna hårt och leda mjukt. Får energi och styrka av min brokiga, färgstarka flock och av alla modiga människor som försökt och försöker göra världen litet bättre för oss andra.
Detta inlägg publicerades i Personligt, Politiskt. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar